Visa ett inlägg
Gammal 2013-08-19, 16:52   #23
droid

droids avatar

Reg.datum: apr 2012
Sharp$: 1625
Standard

Har hunnit titta på detta i ett förste skede nu och efter att ha analyserat målfrekvensen för återstoden av ca 7000 matcher vid olika ställningar fick jag fram följande (urval av resultat som är intressanta i detta fall).

Resultat = Aktuell ställning i matchen
Fh (avg) = Faktor hemmalag
Fa (avg) = Faktor bortalag

En faktor över 1 innebär att målintensiteten är högre jämfört med snittet.

I alla fall där lag A leder mot 0 mot lag B så ökar A's målfrekvens mer än B's. Detta oavsett om A spelar hemma eller borta. Slutsatsen jag drar av detta är att urvalet bli skevt eftersom favoritlaget oftare kommer hamna i läget att leda mot 0. Övriga resultat jag har analyserat ser mer "realistiska" ut.

Det som ökar målfrekvensen är troligen alltså att favoritlaget har en högre grundmålfrekvens snarare än ställningen i matchen.

Det jag är ute efter är alltså att hitta en faktor att förändra förväntat målsnitt för ett lag i en match vid en given ställning. En fundering är att dela upp lagen i olika kategorier, t.ex. ”Favorit” (startodds < 2) och ”Underdog” (startodds >= 2), i enklaste fallet. Går att utöka kategoriseringen, men samtidigt vill man ha ett "sunt" filter som ger tillräckligt mycket statistiskt underlag.

Sedan gör man motsvarande analys fast i kombinationen ”Favorit” vs ”Underdog” respektive ”Underdog” vs ”Favorit” istället för att blint inte ta hänsyn till lagens styrkeförhållanden som görs nu. Just nu tas däremot hänsyn till totalt målsnitt för hemma respektive bortalag ur aktuell datamängd.

Har ni någon annan idé om hur man kan komma runt detta problem?

Tack på förhand!

// Droid
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
RobinD (+10), kisumu (+50)

Senast redigerad av droid den 2013-08-19 klockan 17:03.
droid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat