Äntligen drar det ihop sig för premiär i Mestis, finska hockeyns andraserie motsvarande hockeyallsvenskan och som utlovat startar jag en dagbok och guidar er genom denna obskyra serie! De tre senaste åren har jag lyckats plussa på Mestis, en trend jag hoppas kommer att fortsätta även i år. Min kunskap om serien bygger till stor del på att jag ser så gott som alla Vaasan Sports matcher live eller via stream vilket gör att jag även får en ganska bra uppfattning om motståndarlagen. De flesta spel kommer jag att lägga på eftermiddagen under matchdag (Onsdag,Fredag,Lördag) då laguppställningarna blivit offentliggjorda. Trupperna i denna serie kan ändras något enormt från match till match tack vare farmlagen så när man väl fått laguppställningarna är det lättare att hitta spel.
Detta blir den viktigaste säsongen på väldigt länge då det blir en plats ledig i SM-Liiga efter att Jokerit försvinner till KHL nästa säsong. Det innebär att det lag som vinner Mestis får ansöka om licens till SM-Liiga och om den godkänns är man klar för spel i högsta divisionen. Samtidigt har man kommit överens om att minska på lagen i Mestis från 12->11 vilket innebär att bottenstriden även den blir intressantare än på länge. Till saken hör att SM-Liiga var stängd under åren 2001-2008 förutom efter ett kabinettbeslut år 2005 då KalPa lyftes upp för att få ett jämnt antal lag 13->14. Notera att denna säsong var en lockout-säsong och KalPa tog hjälp av NHL-stjärnorna Kimmo Timonen, Sami Kapanen samt deras polare Adam Hall. Under dessa år utan större idrottslig betydelse flydde publiken och sponsorerna och flera lag var nära på att gå i konkurs. Säsongen 08-09 införde man ett kval där ligans sämsta lag mötte vinnaren av Mestis och så har det fortsatt fram tills nu. Men Mestis-lagen har inte haft råd att satsa efter alla stängda år så det har varit ganska avslagna duster med undantag av år 2008/2009 då Vaasan Sport gjorde en storsatsning och satte Ässät under press då man ledde med 3-2 i matcher men förlorade snöpligt hemma i den sjätte matchen.
Häng med för nu börjar jakten på det gröna guldet!