Ok första inlägget.
Jag har inte spelat särdeles mycket på sport/trav genom tiderna varför jag har sökt mig hit. Tidigare har jag satt någon hundring på "mitt" lag bara för att höja spänningen lite. Mitt under pokerboomen började jag lira mycket poker men jag satte mig aldrig in nog mycket i spelet för att ha någon vinning av det.
Jag kan med säkerhet säga att jag har förlorat mer än jag vunnit. Dock så har jag tagit med mig sannolikhetsläran och konsekvensberäkningar från det. Jag läste mycket om poker men vågade aldrig satsa.
Trots att jag vet hur långt "bakom" jag ligger huset så köper jag en trisslott nu och då samt spelar en bomb eller v75:a.
P.g.a att jag måste börja ägna mig åt mer stillasittande intressen så ska jag ge detta en ärlig chans.
Jag är väl insatt i hockey och kommer lägga större delen av min rulle på det men jag vet fan inte var jag skall börja!
Som sagt är jag väldigt medveten om hur dåliga odds man har som vanlig jönnsson som spelar på sitt favoritlag. Beräkna odds har jag inga problem med MEN hur ska jag komma fram till en procentsats att räkna utifrån.
Jag menar:
Om lag A och B möts så har båda lagen till synes 50% chans att vinna en match.
Om valfritt SHL lag möter ett div 3 lag kan man göra en rimlig uppskattning. 90-10% typ eller mindre.
Men dom flesta situationerna är ju mer hårfina. Vad är det som ger mig en edge tänker jag då. Jag kan ta ett tomt blad och skriva upp 20 variabler som vart och ett eller sammanlänkat i varandra(med lite fantasi iaf) kan ge ett utfall i slutresultatet men hur viktar jag variablerna mot varandra? Är det erfarenhet som gäller? Jag har svårt att hitta någon information eller böcker för den delen som handlar om dom här mer filosofiska aspekterna.
Jag förstår naturligtvis att folk som lever på att kunna detta inte delar med sig hur som helst av sitt eget sätt att värdera matcher men någon information måste det väl finnas?
Lång text, kort fråga.. Sånn är jag