Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-09-24, 23:54   #1
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 145
Sharp$: 1373
Standard

Hur beräknar man det sannolika utfallet?


Ok första inlägget.
Jag har inte spelat särdeles mycket på sport/trav genom tiderna varför jag har sökt mig hit. Tidigare har jag satt någon hundring på "mitt" lag bara för att höja spänningen lite. Mitt under pokerboomen började jag lira mycket poker men jag satte mig aldrig in nog mycket i spelet för att ha någon vinning av det.
Jag kan med säkerhet säga att jag har förlorat mer än jag vunnit. Dock så har jag tagit med mig sannolikhetsläran och konsekvensberäkningar från det. Jag läste mycket om poker men vågade aldrig satsa.
Trots att jag vet hur långt "bakom" jag ligger huset så köper jag en trisslott nu och då samt spelar en bomb eller v75:a.
P.g.a att jag måste börja ägna mig åt mer stillasittande intressen så ska jag ge detta en ärlig chans.
Jag är väl insatt i hockey och kommer lägga större delen av min rulle på det men jag vet fan inte var jag skall börja!

Som sagt är jag väldigt medveten om hur dåliga odds man har som vanlig jönnsson som spelar på sitt favoritlag. Beräkna odds har jag inga problem med MEN hur ska jag komma fram till en procentsats att räkna utifrån.
Jag menar:
Om lag A och B möts så har båda lagen till synes 50% chans att vinna en match.
Om valfritt SHL lag möter ett div 3 lag kan man göra en rimlig uppskattning. 90-10% typ eller mindre.
Men dom flesta situationerna är ju mer hårfina. Vad är det som ger mig en edge tänker jag då. Jag kan ta ett tomt blad och skriva upp 20 variabler som vart och ett eller sammanlänkat i varandra(med lite fantasi iaf) kan ge ett utfall i slutresultatet men hur viktar jag variablerna mot varandra? Är det erfarenhet som gäller? Jag har svårt att hitta någon information eller böcker för den delen som handlar om dom här mer filosofiska aspekterna.
Jag förstår naturligtvis att folk som lever på att kunna detta inte delar med sig hur som helst av sitt eget sätt att värdera matcher men någon information måste det väl finnas?
Lång text, kort fråga.. Sånn är jag
Milsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 07:26   #2
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8278

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Både spelbolagen och de professionella lirarna har sina privata algorithmer som vi knappast får reda på.
Men du kan hitta värdespel ändå, och det är bara sådana du ska spela.
Säg att vi har ett spel med två utfall, A eller B.
Om spelbolagen tycker det är 50% chans att de går in, kommer de sätta ett odds på
2-komission, ex, 1,95.
Om du nu hittar någon som erbjuder 2,01 har du hittat ett litet värde.
Sedan är det ju en annan sak om spelbolagens algoritmer är korrekta eller inte, men du förstår nog tanken.
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 13:35   #3
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 145
Sharp$: 1373
Standard

Så i det stora hela så avråds man att spekulera om utfallet och bara spela utstick?(visst heter det utstick?)
Iofs så torde ett medelvärde från alla bookies vara en ganska bra fingervisning om hur matchen kommer att sluta. Dom är ju proffs på att veta sånt.

Men om jag ställer frågan såhär. Jag vet att lag A kommer ha ett övertag men jag kan inte säga hur stort övertag dom kommer ha. Vid vilket odds är break even? Är det en blandning av känsla och erfarenhet eller finns det riktlinjer att gå efter? Kalkylera med en osäkerhet till exempel.
Milsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 13:58   #4
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 301
Sharp$: 2658
Standard

Detta är ungefär lika svårt att svara på som att svara på hur du skall spela poker.

Om du bara spelar utstick vilket kan jämföras med att du alltid är all-in med bäst hand, kommer folk sluta ge dig action så även spelbolagen i fallet med att du bara plockar utstick och helt enkelt limitera / stänga av dig då i princip alla spelbolag ogillar spelare som spelar bra spel.

Självklart är det en bra genväg i början då marknaden gör jobbet då dig, ju närmare spelstopp du är ju mer värt är överoddset.
kingofding är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 14:07   #5
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8278

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Klart du ska använda dig av din kunskap, men om oddset är lägre än sannolikheten ska du inte lira
Du får själv räkna ut till vilket odds du vill lira
Medelodds + kommision + din marginal kanske är ditt sätt att komma fram till minimum odds för att spela
Lycka till
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 14:33   #6
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8278

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Och vem vet, du kan ha specialkunskaper där du är bättre än bolagen på att bedömma sannolikheten
Men det bör nog testas ett par hundra gånger utan spel så du kan styrka att du verkligen kommer plussa innan du drar igång
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 14:42   #7
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kingofding Visa inlägg
Detta är ungefär lika svårt att svara på som att svara på hur du skall spela poker.

Om du bara spelar utstick vilket kan jämföras med att du alltid är all-in med bäst hand, kommer folk sluta ge dig action så även spelbolagen i fallet med att du bara plockar utstick och helt enkelt limitera / stänga av dig då i princip alla spelbolag ogillar spelare som spelar bra spel.

Självklart är det en bra genväg i början då marknaden gör jobbet då dig, ju närmare spelstopp du är ju mer värt är överoddset.
Förstår hur du menar med din jämförelse med poker men den stämmer inte. Om en person alltid är all-in med bäst hand så skulle nog i princip alla vilja spela mot denna person.
Så mycket värde som den ger bort i alla andra situationer kommer snabbt äta upp den edge denna person får vid all-in situationer. Dessutom blir ju personen otroligt lättläst.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 15:12   #8
i hate bunnies
 
booreds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Akihabara
Inlägg: 1 452
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Förstår hur du menar med din jämförelse med poker men den stämmer inte. Om en person alltid är all-in med bäst hand så skulle nog i princip alla vilja spela mot denna person.
Så mycket värde som den ger bort i alla andra situationer kommer snabbt äta upp den edge denna person får vid all-in situationer. Dessutom blir ju personen otroligt lättläst.
fast i betting har du fördelen att inte behöver betala för att se vad som erbjuds
__________________
active:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
old:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 15:41   #9
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 145
Sharp$: 1373
Standard

Ja men då börjar jag fatta.. Det är alltså inte rimligt att tro man kan slå spelbolagen med den informationen som man har hemma i tv-soffan.
Milsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 15:45   #10
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2199
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Milsson Visa inlägg
Ja men då börjar jag fatta.. Det är alltså inte rimligt att tro man kan slå spelbolagen med den informationen som man har hemma i tv-soffan.
Ja hur orimligt det än kan låta så ligger det till just på det viset.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 16:40   #11
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 145
Sharp$: 1373
Standard

Okej.. För att klargöra. Om jag spelar på medelodds på utfall A eller B så kommer jag till slut att backa 2,5% eller vad nu bookien tar ut för kostnad.

Vidare.. Jag är införstådd i att man blir limiterad om man bara utnyttjar utsticken. Men hur ska man göra för att kunna fortsätta spela?

Finns det till exempel fall när spelbolaget/en väljer att sätta oddsen fel för att lura "vanliga" kunder?
Milsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 20:44   #12
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 301
Sharp$: 2658
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Förstår hur du menar med din jämförelse med poker men den stämmer inte. Om en person alltid är all-in med bäst hand så skulle nog i princip alla vilja spela mot denna person.
Så mycket värde som den ger bort i alla andra situationer kommer snabbt äta upp den edge denna person får vid all-in situationer. Dessutom blir ju personen otroligt lättläst.

Ja smaken är ju som tur är olika, jag har då alltid gillat att spela med gamblers jämfört med sjuka nits oavsett om du kanske grindar hem en extra bb i det långa loppet mot nitsen för att spelet blir så brutalt tråkigt.

För att klargöra det lite mer då: Spelbolagen gillar action, ju sjukare du gamblar ju mer älskar dom dig. Spelar ingen roll om du vinner en mille bara du har gamblat som en tok. Grindar du däremot järnet och bara håller dig till dina värde spel kommer dom garanterat sparka ut dig även om du skulle råka ligga back efter ett tag.

För att summera: You have to give action to get action!
kingofding är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 20:58   #13
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 145
Sharp$: 1373
Standard

Ok!
Känns som jag har fått klarhet. Har läs på lite mer men det kommer säkert fler dumma frågor!
Tack förresten!
Milsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 22:11   #14
 
maddmaxs avatar
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Cbus
Inlägg: 2 254
Sharp$: 3250


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Med teknologi finns mycket information vid dina fingerspetsar. Har du en Ipad kan du säkerligen hitta edge från tv-soffan. När det handlar om lite juice (alltså hur mycket bookien tar) så spelar du mer mot andra spelare än mot bolaget. Tar Pinnacle 2% av insatsen och du har oddsrörelser på 15-20 punkter behöver du inte vinna mot oddssättarna, så länge du slår "public". Eller ja, rent teoretiskt iallafall.

Ett exempel på en relativt enkel/grundläggande beräkning/cappning:
https://www.sharps.se/forums/272470-post66.html
__________________
"Jag behöver en jävla iPhone 4. Fyfan. Kom igen nu alla fucking spel. Bara gå in."
maddmax är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td