Visa ett inlägg
Gammal 2013-12-07, 20:23   #427
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RazshVollril Visa inlägg
Men det är ju så det fungerar också. Dansken lämnar in sitt system och betalar sina 432 _danska_ kronor. Det betyder att han har 1.xx system. Blir det en ensam vinnare från danmark får han hela potten men det kommer stå att det fanns 1.xx vinnande system.

Eller missuppfattar jag allt du skriver?

Vad gäller vinsten så om du och en dansk är de enda spelande och båda lämnar in ett system för 100 kronor så finns det (om vi inte gör ngt avdrag) runt 220 kronor att spela för. Vinner du ensam ger alla rätt 220 kronor. Vinner båda ni med alla rätt ger den 100 kronor (men dansken får sina i danska pengar). Skulle bara dansken inna ger den runt 184 kronor (som dansken får i danska pengar).

Men skulle jag ha fel här får du gärna styra upp det så det blir rätt

Du har uppfattat rätt när det gäller dansken. Om han blir ensam vinnare på t ex V5 med 120000 SEK i 5-rättspotten så kommer det att stå att det finns ca 1.20 rader med 5 rätt som får 100000 kr. ( Han får hela potten precis som det ska vara ).

Men om en svensk tar hela potten på V5 eller V4 i Norge eller Danmark så vetefan vad det står på "antal rätta rader", men man vinner hela potten trots att man bara har spelat ca 0.8x deras radpris.

Samma sak när finnarna spelar V5/V4 hos ATG. Då får de hela potten trots att de bara har ca 0.8x rätta rader.

Du har uppfattat det helt rätt i 220kr-exemplet.

Men det är djupt orättvist att inte spelarna i det arrangerande landet spelar med det lägsta radpriset. Man kan säga att alla som inte spelar med det lägsta priset spelar ett slags "tvångsflerbong". ( Läs gärna artikeln )

Att vi svenskar har den här orättvisa fördelen på V5 och V4 i Danmark + Norge är en klen tröst eftersom det är så låga omsättningar i de potterna. Då är det värre att finnarna har den fördelen hos oss på V5 och framförallt V4 som omsätter många miljoner i veckan.

Hur ATG har gått med på det här är en gåta för mig och finnarna skrattar förmodligen fortfarande åt oss.