Ämne: V64 Örebro
Visa ett inlägg
Gammal 2013-12-15, 22:29   #182
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sandro Visa inlägg
Självklart är det en del av spelets regler, men det kan ju fortfarande ändras lite detaljer så det blir bättre.
Jag håller med om målfoto.

Men resten...

Domarna får gärna bli mer professionella, men samtidigt skulle det krävas mycket om vi skulle ha heltidsproffs på alla större streckspel. Det skulle gå åt i alla fall 7-8 team om de skall ha något så när reglerade arbetstider med semester samt hinna med att vidareutbilda sig. Ett team med tre professionella domare som reser runt kostar i alla fall runt 5Mkr/år med löner, resor, traktamenten etc.

Jag skulle vilja se att domarna diskade mycket mera. Efter en omstart så kan starten gå nästa gång, men den som gjorde fel ropas ut som diskad. Då blir det inte så många omstarter. Stör man någon i starten skall det bedömas på samma sätt som om det händer senare i loppet, men loppet får gå iväg.

Diska för orent trav är en bedömningsfråga, men jag blir lika ledsen varje gång jag ser vinnande hästar där kusken fått böter för drivning eller för att ha stört konkurrenter. Då har man ju fuskat och skall inte vinna. Man får också gärna begränsa galopperna till 50m, och max en innan man diskar.

Längre tid mellan loppen känns mest jobbigt. Man har ju infört en tidsgräns på 5 minuter för att rätta till ett materialfel, och kanske kan man vinna en del tid på ha platsen där de rättas till närmare starten. Jag är heller inte helt främmande för att efter det att man kallat till start om en minut så kan man inte längre avbryta starten för materialfel.