Citat:
Ursprungligen postat av varulv
Gillar din write-up. Men här har du kanske hamnat lite snett i analysen? Strypa tempot direkt efter spetsstriden är avgjord är nog precis det dom måste göra för att bakspåren inte ska komma in i matchen. Du vill köra långsamt första 1000 för att sen sista 700 trycka på, på det sättet är det svårt för bakspåren att ta längder ute i spåren. Om det går för fort första 1000 så innebär det trötta ben till slut och bakspåren kommer in i matchen. MVH
|
Visst kan de strypa tempot, men det jag menar är att de inte ska gå i fällan att göra det för kraftigt så någon vass konkurrent sänder fram till dödens och får slag på ledaren. Och visst kan det bli trötta ben till slut om de kör hårt, men jag har sett så många sprintlopp de senaste åren där man efter stenhård spetskörning fortsätter släppa av hästen och den står till mål trots detta. Blir oerhört svårt för konkurrenterna att få slag på en bra häst som körs på det viset. Om det inte vore för att man bör ta hänsyn till matchning och hästens psyke är jag övertygad om att det är en överlägsen taktik på kort distans.
Glömde tillägga att det är stora plus på Chapeau för att den fick bli kvar med sparat senast, ökar både chanserna fför bra prestation och offensiv styrning. Att det sen är optimala förutsättningar med både spår och distans ökar också på dessa chanser. Sen kan man sia om huruvida man från Stig-Eriks sida tar hänsyn till att Reijo har värsta konkurrenten, lite kanske det gör. Tror dock inte herrarna har ett dugg till övers för stallstyrningar, så hjälpryttaren på bakspår påverkar nog ingenting.