Citat:
Ursprungligen postat av Wirre
Apekatt66 - Berätta gärna mer om du orkar, googla juridik är verkligen en jungel.gäller.
|
Hade tagit mig några glas igår när jag skrev det här, men det stämmer till stor del även om jag glömde att organisationer med mindre än 7 anställda har lite undantag. För det första så vill jag lägga in en brasklapp om det är så att jag säger en siffra fel(eller använder fel fikonspråk)då jag inte jobbar direkt med såna här frågor även om jag kommer mycket i kontakt med det. Men det jag säger är i stort sätt så det fungerar.
Enkelt sagt så är Sveriges arbetsliv uppbyggt på vad som är lagstadgat och på vad kollektivavtalet säger (som våra kära politiker har tänkt att alla företag ändå kommer skriva på). Lagen reglerar turordningsregler och det mest basala, kollektivavtalet resten(typ ob-ersättning osv).
LAS gäller alla tillsvidareanställda på ett företag även på ett företag som är mindre än 7 anställda, även om de får kringgå 2 anställda ifrån turordningsreglerna. Men detta är något de måste förhandla med de anställdas egna ombud om (vanligtvis facket), och de måste dessutom kunna visa på arbetsbrist(är i princip enda sättet du kan säga upp en tillsvidareanställd på i Sverige) Tyvärr ur ett företagarperspektiv så kommer den anställda fortfarande ha företräde på alla anställningar som företaget gör en viss period(12 månader?).
Så även om de lyckas sparka dig så kommer de inte att kunna ersätta dig. De måste dessutom starta igång en process som kommer kosta betydligt mycket mer än vad den smakar.
Minimiersättningen för en felaktigt avslutad anställningen är 16 månadslöner vilket är ditt utgångsbud. Nu misstänker jag att du inte vill stanna kvar på arbetsplatsen så då kan du ju lägga ditt bud på den nivån du tycker är rätt.
Vanligtvis är första mötet med en jurist kostnadsfritt. Kontakta en sådan är mitt tips