Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-02-04, 17:05   #1
 
Wirres avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Uppsala
Inlägg: 187
Sharp$: 327

Elitserien Bandy 13/14
Stats: 7 - 7 - 0
ROI: 107.41%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Krävde att kollektivavtalet skulle följas, fick sparken


För någon vecka sen krävde chefen att jag skulle börja variera mina arbetstider så att hans son skulle få det bättre. Så jag kollade upp vad som gällde i mitt kollektivavtal och upptäckte en massa saker som inte följs.
Till exempel: Arbete på Lördagar ska ersättas med en ökning på 100% i tid eller lön, jag har bara fått 25% extra att ta ut i tid när tillfälle ges.
Arbetstidsförkortning med 40 timmar har jag inte heller känt till.

Idag tog jag upp det på jobbet och krävde att kollektivavtalet skulle följas,
det slutade med ett ultimatum från chefen:
Nöj dig med det du har eller så får du sparken.

Hoppas mötet med en annan arbetsplats (som följer avtalet) imorgon går bättre
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5)
Wirre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 17:16   #2
O12
 
O12s avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 1 128
Sharp$: 3892

boken
Stats: 1777 - 1624 - 120
ROI: 105.38%
Vinstprocent: 52.25%

Standard

Många arbetsgivare är riktiga j*vla idioter... Sätt dit honom så mycket du kan.
Är du med facket, låt dem köra. Annars be han dra åt ********
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5)
O12 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 20:02   #3
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 674
Sharp$: 43
Standard

Kollektivavtal och facket, suck!
11433 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 20:15   #4
 
Wirres avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Uppsala
Inlägg: 187
Sharp$: 327

Elitserien Bandy 13/14
Stats: 7 - 7 - 0
ROI: 107.41%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Jag gick med i facket idag, då får jag hjälp från den dag medlemsskapet registrerats och eventuellt retroaktivt om handläggaren finner ärendet intressant.
Ska bli jävligt roligt att styra den här cirkusen. Jag håller mig lite kylig tills en ny arbetsplats
Är fixad.
Jag har trots allt en familj att tänka på.
Wirre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 20:18   #5
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 674
Sharp$: 43
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wirre Visa inlägg
Jag gick med i facket idag, då får jag hjälp från den dag medlemsskapet registrerats och eventuellt retroaktivt om handläggaren finner ärendet intressant.
Ska bli jävligt roligt att styra den här cirkusen. Jag håller mig lite kylig tills en ny arbetsplats
Är fixad.
Jag har trots allt en familj att tänka på.
Menar du att du ska hitta nytt jobb, säga upp dig och sen börja klaga på din gamla arbetsgivare?
11433 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 20:30   #6
 
Wirres avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Uppsala
Inlägg: 187
Sharp$: 327

Elitserien Bandy 13/14
Stats: 7 - 7 - 0
ROI: 107.41%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av 11433 Visa inlägg
Menar du att du ska hitta nytt jobb, säga upp dig och sen börja klaga på din gamla arbetsgivare?
Typ så, faktum är att min nuvarande arbetsplats är skyldig mig mycket pengar.
Vet inte riktigt hur allt fungerar, men jag forskar vidare på saken.
Wirre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 20:41   #7
 
apekatt66s avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 543
Sharp$: 1129
Standard

Gå till en jurist direkt, det kommer vara fallfrukt för honom då det är arbetsrätten som gäller ( kollektivavtalet är alltså totalt ointressant I det här läget). 16 månadslöner är det minsta de får köpa loss någon för.
__________________
Finska killar sover de också!
apekatt66 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 20:43   #8
O12
 
O12s avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 1 128
Sharp$: 3892

boken
Stats: 1777 - 1624 - 120
ROI: 105.38%
Vinstprocent: 52.25%

Standard

Ja har själv varit med om en totalt katastrofal arbetsgivare. Säger att företaget följer kollektivavtal...
jo tjena, när kollektivavtalet gynnar företaget då används det.. när det gynnar arbetstagaren, då går det fanimej att skita i det...

Är det ett mindre företag?

Aldrig kul när arbetsgivaren tror han är bäst i världen och tror han kan göra vad han vill.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
O12 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 21:03   #9
 
Wirres avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Uppsala
Inlägg: 187
Sharp$: 327

Elitserien Bandy 13/14
Stats: 7 - 7 - 0
ROI: 107.41%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Apekatt66 - Berätta gärna mer om du orkar, googla juridik är verkligen en jungel.

O12 - Det är ett mindre företag. Jag har varit anställd där sedan 2003 och alltid ställt upp när dom behövt hjälp. Nu har jag fått två små barn och får inte ihop livet om jag ska jobba enligt chefens önskemål. Det var då jag började forska i vad som egentligen gäller. Nu vet jag att jag blivit lurad, avsiktligt eller oavsiktligt i flera år.
Wirre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 21:21   #10
O12
 
O12s avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 1 128
Sharp$: 3892

boken
Stats: 1777 - 1624 - 120
ROI: 105.38%
Vinstprocent: 52.25%

Standard

Det är ju egentligen endast på mindre företag detta förekommer. Är man ett visst antal anställda stort, så är man skyldig att ha kollektivavtal tror jag.

Mindre, då kan man som det heter följa det.....
En arbetsgivare "skiter" i att veta vissa saker som inte gynnar dem... vilket är under all kritik såklart.

Den jag hade, ljög i ca ett år till mig och min arbetskollega som jobbar där längre än mig (ca 2 år längre) om att dem avsätta tjänstepension till oss. Vi krävde att se dokument och efter det och fler saker, så sa ja upp mig... Sen visade det sig 3 veckor senare att konkursanmälan lämnats in.. men man ljuger och skiter fan inte i sina anställda..
O12 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 22:41   #11
 
Qirrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 169
Sharp$: 421

Hi-diddly-ho
Stats: 770 - 730 - 56
ROI: 110.07%
Vinstprocent: 51.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av O12 Visa inlägg
Det är ju egentligen endast på mindre företag detta förekommer. Är man ett visst antal anställda stort, så är man skyldig att ha kollektivavtal tror jag.

Mindre, då kan man som det heter följa det.....
En arbetsgivare "skiter" i att veta vissa saker som inte gynnar dem... vilket är under all kritik såklart.

Den jag hade, ljög i ca ett år till mig och min arbetskollega som jobbar där längre än mig (ca 2 år längre) om att dem avsätta tjänstepension till oss. Vi krävde att se dokument och efter det och fler saker, så sa ja upp mig... Sen visade det sig 3 veckor senare att konkursanmälan lämnats in.. men man ljuger och skiter fan inte i sina anställda..
Nej man har ingen skyldighet att ha ett kollektivavtal. Det är upp till de anställda att gå ihop och ligga på arbetsgivaren om det. I slutändan brukar båda sidorna dock vinna på att ha ett.
__________________
Hard work takes the gamble out of gambling.
Qirren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 12:31   #12
O12
 
O12s avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 1 128
Sharp$: 3892

boken
Stats: 1777 - 1624 - 120
ROI: 105.38%
Vinstprocent: 52.25%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Qirren Visa inlägg
Nej man har ingen skyldighet att ha ett kollektivavtal. Det är upp till de anställda att gå ihop och ligga på arbetsgivaren om det. I slutändan brukar båda sidorna dock vinna på att ha ett.

Stämmer. Men som du säger och jag har aldrig hört om företag med ca 15+ anställda inte ha kollektivavtal..
O12 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 15:24   #13
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 674
Sharp$: 43
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av O12 Visa inlägg
Stämmer. Men som du säger och jag har aldrig hört om företag med ca 15+ anställda inte ha kollektivavtal..
Jobbar för ett med +150 anställda utan kollektivavtal
11433 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 16:09   #14
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Dubbel lön för att jobba en lördag är ett skämt.
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 16:59   #15
 
apekatt66s avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 543
Sharp$: 1129
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wirre Visa inlägg
Apekatt66 - Berätta gärna mer om du orkar, googla juridik är verkligen en jungel.gäller.
Hade tagit mig några glas igår när jag skrev det här, men det stämmer till stor del även om jag glömde att organisationer med mindre än 7 anställda har lite undantag. För det första så vill jag lägga in en brasklapp om det är så att jag säger en siffra fel(eller använder fel fikonspråk)då jag inte jobbar direkt med såna här frågor även om jag kommer mycket i kontakt med det. Men det jag säger är i stort sätt så det fungerar.


Enkelt sagt så är Sveriges arbetsliv uppbyggt på vad som är lagstadgat och på vad kollektivavtalet säger (som våra kära politiker har tänkt att alla företag ändå kommer skriva på). Lagen reglerar turordningsregler och det mest basala, kollektivavtalet resten(typ ob-ersättning osv).

LAS gäller alla tillsvidareanställda på ett företag även på ett företag som är mindre än 7 anställda, även om de får kringgå 2 anställda ifrån turordningsreglerna. Men detta är något de måste förhandla med de anställdas egna ombud om (vanligtvis facket), och de måste dessutom kunna visa på arbetsbrist(är i princip enda sättet du kan säga upp en tillsvidareanställd på i Sverige) Tyvärr ur ett företagarperspektiv så kommer den anställda fortfarande ha företräde på alla anställningar som företaget gör en viss period(12 månader?).

Så även om de lyckas sparka dig så kommer de inte att kunna ersätta dig. De måste dessutom starta igång en process som kommer kosta betydligt mycket mer än vad den smakar.

Minimiersättningen för en felaktigt avslutad anställningen är 16 månadslöner vilket är ditt utgångsbud. Nu misstänker jag att du inte vill stanna kvar på arbetsplatsen så då kan du ju lägga ditt bud på den nivån du tycker är rätt.

Vanligtvis är första mötet med en jurist kostnadsfritt. Kontakta en sådan är mitt tips
__________________
Finska killar sover de också!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1), eddieh (+5), Wirre (+100)
apekatt66 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td