Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-21, 09:52   #5
Helge

Helges avatar

Reg.datum: sep 2011
Sharp$: 42467
Standard

ATG*'s nyhetsbrev. Förstått danskar tex inte får det och vissa svenskar valt att inte få det

För två veckor sedan varnade Svante Båth Nyhetsbrevets läsare för skrällvinnaren Rico Follo. Nu kan det vara dags för en repris – med jänkarvagn dessutom. - Han har fått ett drömläge och känns mycket bra. Det blir barfota runt om igen, säger Båth. Det var inget dåligt tips som Svante Båth levererade till Nyhetsbrevets läsare inför V75-omgången på Solvalla för två veckor sedan. Han ansåg att Rico Follo haft mycket otur i loppen och startat från dåliga lägen. Båth meddelade dessutom att det skulle bli barfota runt om och varnade att hästen var värd att se upp med och trodde på outsiderchans. Rico Follo ledde runt om och vann enkelt på ett övertygande sätt till 14 gånger pengarna. - Han hade sparat ihop till en seger då han haft stolpe ut i flera lopp tidigare. Nu fick vi lite stolpe in och det var rätt dag att vinna det loppet. Han hade även lite sparat i mål och det var inte slutsålt, säger Svante Båth. - Han har tränat i lugna underhållande rutinjobb därefter och allt känns bara bra. Det finns ingenting som tyder på att han inte ska ha samma fina form på lördag som senast. ”Lägger mig inte i taktiken” Rico Follo är tredjehandsfavorit i V75-inledningen där han gör debut i Silverdivisionen som han nu har tagit klivet upp i. Utgångsläget med innerspår är bästa tänkbara. - Jag var inte helt bekväm med beslutet att anmäla honom till Silver direkt då det brukar vara ett ganska stort steg att tag. Men nu när han fick spår ett så ångrar jag det såklart inte. Det är ett drömläge för hans del eftersom han är startsnabb. Och får han inte ledningen så sitter vi snällt kvar på innerspår och hoppas på en lucka till slut.
Innebär det att du vill se din häst i spets om han håller ledningen?
- Nu körde ju Erik Adielsson Rico Follo senast och nu kör han favoriten Chapeau. Men jag lägger mig inte i taktiken någonting utan han och Johan Untersteiner som kör min häst får köra sina hästar precis som de vill efter hur de känns. Jag står vid sidan och tittar på. Blir det några ändringar i balans och utrustning? Det talas om jänkarvagn till den här starten?
- Ja, troligen blir det jänkarvagn den här gången eftersom han har innerspår. Han har gått med det tidigare men då brutit ner i loppen när han har haft ytterspår och dåliga lägen. Men eftersom hästen nu är på innerspår hela vägen ska det gå mycket bättre.
- I övrigt blir det barfota runt om precis som senast förutsatt att banan är bra. Har du feeling att han kan ha vinstchans även den här gången? - Han möter ju bra hästar som är härdade i Silver men samtidigt har han ett bra läge och väljer man inte att spika någon annan är det realistiskt att han ska med på kupongen. ”Det gick in i helvete fort genom kurvan” Svante Båth har även med Labero Broline i V75-3 som fantomspurtade i senaste starten efter mycket vida spår genom sista sväng. Labero Broline flög fram och slutade tvåa efter en svettig slutkurva. - Det gick in i helvete fort genom kurvan och jag vet inte om jag har sett någon häst springa så snabbt i så vida spår i sista sväng någonsin tidigare. Sedan att det ebbade ut lite den sista biten är inget att säga om men man kan inte springa igenom ljudvallen hur länge som helst. Jag var förstås jättenöjd med hästen, säger Svante Båth. Var han bättre än du trodde? - Nej, jag visste att han hade form men han var framförallt snabbare än jag trodde. Labero Broline har nu fått några lopp i kroppen efter ett långt uppehåll då han blev opererad i sina framknän. Någon som har slagit mycket väl ut enligt tränare Båth. - Ja, uppfräschningen har varit lyckad och han känns glädjande nog fortsatt fräsch och fina i sina vanliga jobb efteråt. Det känns bra och det är lagom med 14 dagar mellan starterna, menar Båth. ”Känns som att alla kommer lägga sig på rygg” Bergsåkerstränaren ligger dock lite lågt vad gäller vinstchansen på lördag. Han tror att det blir svårt att rubba storfavoriten Amaru Boko, trots att denne har fått ett dåligt utgångsläge. - Läser man loppet så kommer ett antal hästar att köra om ledningen och sedan bara vänta på att Amaru Boko kommer och släppa till honom. Det känns som att han kan köra till när som helst och få överta för det känns som att alla kommer att lägga sig på rygg. Jag har gärna fel men det är det mest troliga scenariot, säger Båth. - Amaru Boko är bästa hästen, det är det inget snack om, och ska vi slå honom måste han ha en sämre dag och min måste sitta bra på det och kunna slå honom på en kortspeed. Det känns som att han ska göra upp om platserna bakom Amaru Boko och det blir skor runt om igen. Inga ändringar.
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat