Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-21, 09:56   #6
Helge

Helges avatar

Reg.datum: sep 2011
Sharp$: 42467
Standard

ATG's nyhetsbrev.

Peter G Norman har tagit ut proffslicens och står för team Normans träningsrörelse sedan den 12 februari. Nu selar han ut sin första egentränade häst på V75 i Verymuchkiss Karsk. - Han är uppfräschad efter senast och känns bra i träningen. Det är klart att han kan vinna men jag ligger ändå lite lågt då formen känns lite svårbedömd, säger Norman. Efter att ha arbetat sida vid sida med sin pappa Glen som chef under alla år är det numera Peter G Norman som har tagit över och står som ansvarig tränare för team Norman på Erikssund. Peter G har plockat ut sin proffstränarlicens och som färsk tränare kan han få en drömstart på lördag då han selar ut sin Verymuchkiss Karsk i V75. Hästen vann i senaste starten och har fortsatt att utvecklas bra sedan han kom till Norman från Åke Svanstedt. - Han kom i ett fint skick och har fortsatt att utvecklas och tävlat bra hos oss, säger Peter G Norman. ”Kändes sliten senast” Men trots att det blev seger i senaste starten var kretsen kring hästen inte helt nöjda med honom. - Jorma tyckte att han kändes lite sliten och sprang lite på tvären. Han var lite seg och blev åtgärdad på några ställen efteråt. Han fick vila en vecka och när vi kollade upp honom igen så var han helt fräsch överallt. - Därefter har han tränat hela tiden och förra onsdagen var han inne på Solvalla och gick ett 1.17-jobb över full distans. Det gjorde han hur enkelt som helst och kändes precis som han skulle, fräsch och fin. Han låg lågt i puls och var även laddad och fin i tisdagens intervaller. Så hästen känns väldigt bra, säger Peter G Norman. ”Känns jäkligt fräsch och fin nu” Men trots att Verymuchkiss Karsk känns så fin är Norman lite osäker på var han har honom inför lördagens V75-start. Han tycker att formen känns lite svårbedömd trots allt. - Jag har ju inte haft hästen så länge och vet inte hur han brukar vara efter ett uppehåll. Så trots att han känns jäkligt fräsch och fin är det ett litet frågetecken för formen. Han är lite svårbedömd för mig just till den här starten, menar Norman. - Jag tror att han kommer att vara mycket bättre med det här loppet i kroppen och kanske är det så att han är mer intressant nästa gång och det är då som han kommer att vara riktigt bra. Fast samtidigt är det en bra häst och jag blir inte förvånad om han vinner. Men eftersom jag inte vet riktigt vad jag har honom vill jag ligga lite lågt, garderar sig Peter G Norman.
”Körs som att han är i ordning” Och tillägger: - Läget är ju helt perfekt och han är snabb ut. Det finns en liten chans att han kan hamna i ledningen, det är i alla fall förhoppningen. Då kommer han att köras där och hästen kommer att köras som att han är i ordning och räcker det så räcker det. Distansen har han visat flera gånger att han klarar bra och hade jag bara vetat att han varit i bra form så hade jag tyckt att det här såg väldigt bra ut. Hur blir det med balans och utrustning? Är det aktuellt med något skoryck? - Med stor sannolikhet blir det skor runt om precis som senast. Eftersom jag inte riktigt vet hur formen är så vill jag inte slita på hovarna i onödan. Jorma tycker också att hästen går lika bra med skor som barfota. Men skulle det bli extremt fina förutsättningar så kanske jag rycker dem, han har fötter för att gå barfota. Annars blir det öppet huvudlag och vanlig sulky som vanligt, säger Norman.
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat