Är inte helt färdiga med mina spel för kvällen. Har lite spridda tankar som måste samlas ihop. Lämnar ett par rader jag tycker är av betydelse i alla fall. Vi befinner oss i ett slutskede inför playoffs vilket sannerligen är lite speciellt. Eller så gör vi det mer speciellt än vad det egentligen är. Leafs är ett praktexempel på vad jag menar, även om de hör till de lite mer extrema. De behövde plocka så många vinster som möjligt. I analytiska sammanhang tänds en liten röd lampa och vi övertygas om att motivationen vinner.
Det är tämligen intressant att observera hur fråga om motivation vägs in tyngre när vi står inför slutspel. Motivation ska alltid vara av tillräcklig betydelse för att väga in - om än den är likvärdig lagen emellan. Särskilt intressant är det när det kommer till gränslag. Förra veckan gav jag Leafs förtroende nog att gå in semitungt på, ändå förlorade de. Det är inte förvånansvärt många gränsslag som skiner för tillfället, även om de så borde i analytiska sammanhang.
Vi får heller inte bortse från att i samma skede som gränslagen slåss om slutspelsplatserna, så passar ligans topplag på att justera och täppa igen alla luckor inför playoffs. Det är ytterst sällan lag slappnar av när de nått garanterade spots i playoffs. Snarare eftersträvas den toppform som kan lägga grunden för att vinna ligan. Och det är, om något,
viktigt att beakta.
#
You're not a playoff team until you clinch the playoff spot.
Men nog om det. Sitter och formar lite idéer om hur jag ska spela ikväll. Men lämnar det för stunden. Återkommer är vad jag gör. Om hur länge får ödet (än en gång) bestämma.
Ogiltigt spel-ID: 2017468
Ogiltigt spel-ID: 2017608
Ogiltigt spel-ID: 2017741
¤ 01.35 Ottawa Senators - Carolina Hurricanes
¤ 01.35
New Jersey Devils Ö 2.5 - Florida Panthers
Det här är nog det sämsta spelet på länge.
¤ 04.05 Los Angeles Kings - Minnesota Wild
U 5.0
Kanske går in, eller inte. Värderar 30-70 till att den inte går in.
¤ 04.05 Anaheim Ducks - Winnipeg Jets