Visa ett inlägg
Gammal 2014-05-09, 21:32   #41
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
Inom vilka sporter har det jämnats ut?. Inom hur många sporter tävlar män och kvinnor mot varandra. Hur många kvinnor tror du skulle idrotta överhuvudtaget på toppnivå om de skulle tävla mot männen på samma villkor. Var inte löjlig för fan. Kul med lite debatt men att dra in jämställdhet inom idrott funkar inte någonstans utom just inom sporter som trav där djur är inblandade eller där det inte behövs någon fysik alls. Skärpning kvinna. Var drar du gränsen för gubbslem. Jag är 45.
Om jag inte minns fel så tävlas det i separata stolopp ibland också men du kanske tycker att de ska möta hingstarna redan från 2 årsålder för att det ska bli jämställt där också eller
Inom så gott som samtliga olympiska idrotter är det idag en betydligt jämnare könsfördelning än det var för några decennier sedan. Inom mänsklig idrott tävlar inte män och kvinnor mot varandra, eftersom män generellt sett blir väsentligt större. Däremot så tävlar man mot varandra inom dressyr, banhoppning och fälttävlan.

Och jämställdheten hör hemma i den här frågan, för det var just en tjej som rider monté som ledsnat på att få höra av män att de skulle kanske prova på att rida i bikini för att locka fler män till sporten... Det säger en hel del om hur det är fatt i sporten. Och det är den attityden som är det gubbslemmiga. Om man sedan är 22 eller 72 spelar inte så stor roll, kan man inte respektera tjejer som jämställda männen utan måste förnedra och trakassera har man förhoppningsvis passerat zenit i karriären nu.

Jag är övertygad om att många fler tjejer kommer att äga hästar, träna hästar och köra hästar inom en inte allt för avlägsen framtid.

För övrigt så tävlar tvååringar inte i separata klasser för ston respektive hingstar/valacker, utan gemensamt. Se t.ex. Svensk uppfödningslöpning. Det är först som treåringar man skiljer på dem.