Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-05-06, 12:25   #31
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Scherlock Visa inlägg
Det är precis så jag tänker.. Det förekommer på ett eller annat sätt och alla insatta vet att det förekommer. Man är ju inte dummare än tåget att man fattar att en tränare med t.ex en finalklar häst inte gör allt för att köra sin häst till bästa möjliga placering kvalloppet innan utan hellre ger den en enklare genomkörare. Så varför kan man inte som tränare bara få säga att vi kör prepare inför finalen. Då vet vi spelare det och kan dra en klar slutsats. Istället ska det som du säger lindas in i annat tjafs. Känns inte regeln överflödig? Har svårt att fatta vitsen med den..
Jo, du har rätt, fast jag vill inte ha det franska systemet där icke tävlande hästar tar upp startplatser. Då är det amerikanska systemet med kvallopp bättre. Hästar kvalar sig i form, och behöver man ett lopp för att underhålla formen så kör man ett kvallopp. När man tävlar, så tävlar man.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 14:00   #32
 
Helges avatar
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 8 455
Sharp$: 42467
Standard

Barfotaremissen i sin helhet.


Remiss – förslag till ändringar av barfotaregler

Svensk Travsports förtroendekapital är vår viktigaste tillgång. Våra kunder hästägarna och spelarna liksom våra huvudleverantörer; licensinnehavarna och uppfödarna, ska alla kunna känna förtroende för oss. Det gäller också att samhället i stort litar på oss. Inte minst i djurskyddsfrågor. Svensk Travsport jobbar hårt för att vår sport ska vara tillgänglig för alla, att den är så rättvis som möjligt och att hästen alltid sätts i centrum i en sport där vi jobbar tillsammans för att behålla och stärka förtroendekapitalet.
I det här arbetet har vi stött på problem som måste lösas och har därför tagit fram två förslag. Vid en snabb anblick kan det se ut som två ytterligare förbud. Men det är inte så vi ser det. Vi ser det som en förbättring för hästarna och för våra kunder hästägarna och spelarna och gentemot samhället (där nya kundgrupper väntar) en förstärkning av vårt förtroendekapital. Som en bonus ges banorna möjlighet att spara pengar och miljö.
Vi behöver er hjälp för att komma vidare och skickar därför ut förslagen på remiss. Återkoppla genom din BAS-organisation eller om du tillhör en bana eller ATG via e-post till [email protected] Första diskussionen tar vi med BAS i Samverkansgruppen för hästvälfärd den 13 maj. Den 14 maj diskuterar vi frågan på VD-mötet. Vid dessa möten kommer vi överens om en process för hur vi ska jobba vidare.

Förslag 1: Skor på för tvååringar
Idag: Tvååriga hästar får idag tävla med den balans som tränaren bestämmer. De allra flesta körs med skor, men vi ser också varje år tvååriga hästar som tävlar barfota.
Problem: Hästar är individer och det finns skillnader men de allra flesta tvååriga hästar har inte vuxit klart. När man i tanke och i vissa fall även handling maximerar hur hästen utrustas (barfota, jänkarvagn) i tvåårsloppen så tenderar hastigheten i loppen att öka vilket kan vara skadligt för hästen. Barfotabalansen i sig är inte boven utan det faktum att hästarna kommer ned i hastigheter deras kroppar inte är mogna för. Det blir också en ökad press på tränare när kollegor i intervjuer pratar om eventuell barfotabalans för sin tvååring.
En hornkapsel växer långsamt. I tvåårsåldern är hoven och kroppen i övrigt inte alltid i fas vilket gör att en del tvååringar har för lite och kanske för mjuk hov i förhållande till kroppsvikten för att kunna tävla barfota.

Förslag: Vi inför i reglementet att alla tvååriga hästar ska tävla med skor på hovarna redan från 2014.
Konsekvensanalys: Mycket få hästar påverkas eftersom så få tvååringar tävlar barfota. Av samma skäl påverkas rimligen inte heller tränarnas och ägarnas ekonomi av förslaget. Förslaget har ingen effekt på banornas ekonomi utan är enbart en djurskyddsförebyggande åtgärd vilket är positivt i sig självt men också bra såväl medialt som ur samhällsperspektivet.

Förslag 2: Skor på under vintern
Idag: Många treåriga hästar tävlas barfota året runt.
Problem: Vi bedömer att barfotatävlande på vintern innebär en ökad skaderisk. Det beror sannolikt på att banans kvalitet blir mer svårbedömd. Banan är ofta lös ovanpå och hård under. Vintertid kan också risken för osynliga ojämnheter längre ner i bankroppen öka.
Den gångna vintern var den mildaste på länge. Många banor var mer höst- och vår- än vinterlika. Vet vi att alla vintrar i framtiden kommer att bli likadana? Nej, alla vintrar är olika och har dagar med väderlek runt nollstrecket som är svår att förutspå. Det här gör banarbetarnas jobb svårare. Alla banor, förutom de allra längst norrut, försöker hela tiden att ta fram barfotabanor då de upplever att trycket från hästägare och tränare är att valfri balans är ”så det ska vara”. Att jobba på det här sättet är dyrt och tidskrävande. Det kostar pengar i form av extramaterial och det kostar tid när inte bara banan utan också stallbacken (även under sträng vinter) ska vara barfotaanpassad. Observera att både djurskyddslagstiftningen och SÄBA kräver att hästarna ska kunna röra sig säkert på stallbacken vid halka. Det innebär antingen ordentlig halkbekämpning eller skor med brodd. Totalt kostar detta massor och extrapengarna tas från den totala budgeten, det blir mindre pengar över och således också mindre prismedel.
För spelarna är vintertid ett stort aber. Tränare anmäler ofta sina hästar barfota runt om, men ändrar sedan sent till skor. I vissa fall till och med efter spelstopp. Detta skapar debatt i media, spelare sprider missnöjet till andra spelare och den negativa publiciteten innebär mindre omsättning.
När förutsättningar ändras, vilket det ofta gör på vintern, finns det också spelargrupper som tycker att slumpfaktorn blir för stor. Konsekvensen kan bli att de avstår helt från att spela.

I det nya anmälningssystemet (lanseras senast 150101) är planen att tränaren redan vid anmälan preliminäranmäler hovbeslag. Tränaren gör den definitiva anmälan av hovbeslag tidigare än i dag. Detta för kundnyttan. Att kundgruppen spelare i god tid före loppet ska veta vad som gäller. Det är inbjudande, proaktivt och spelstimulerande. Om vi i det läget fortsätter ha fri balans under den svårförutsägbara vintern, blir det en närmast ogörlig uppgift för tränaren att i god tid ha bestämt sig om hästen ska tävla barfota eller skodd.

Dagens modell är inte rättvis. När banorna verkligen försöker få till barfotabanor så missgynnas ofta hästar som går med skor och brodd. Särskilt besvärligt blir det om banan är väldigt löst ovanpå då brodden helt enkelt inte når ned till fast mark.

Förslag: Vi inför i reglerna att mellan den 1 december-28 februari (alternativt 15 mars) måste hästar tävla med skor på hovarna i hela landet.

Konsekvensanalys: Alla hästar som tävlar under barfotastoppet omfattas naturligtvis. Dock inte så mycket som ett åretruntförbud skulle innebära då färre hästar tävlar med barfotabalans vintertid. Många tränare har alltså redan anpassat sig till vinters svårigheter.
Prestation: Rekordtiderna kommer att bli långsammare för vissa hästar som verkligen är beroende av barfotabalans.
Djurskydd: Sannolikt minskar antalet hovbensfrakturer och blödningar som orsakats av att oskyddade hovar överbelastats på ojämnt hårda underlag. Detsamma gäller kross- och mjukdelsskador som orsakats av halka eller bristfälligt fäste. Utöver djurskyddsvinsten minskar därmed också veterinärvårdsbehovet. Vi bedömer dock att det finns risk för en ökning av ytliga strykskador orsakade av skor eller brodd men att den typen av skador är relativt ofarliga och att detta inte bör påverka ett beslut. Ytliga strykskador kräver sällan veterinärvård. Banorna kan i stora delar av landet bli hårdare. För sulkysporten innebär det mindre problem än för monté där ryttarens vikt ytterligare påverkar hästens hållbarhet negativt. En hårdare bana kan delvis kompenseras med beslag såsom PG-skor och Flapskor. (En lös och något djupare bana är svårare att kompensera för med exempelvis beslag. Den typen av underlag ökar risken för mjukdelsskador.)
Ekonomi: Vi bedömer att kostnader för verkning och skoning inte kommer att öka. En normalvinter minskar arbets- och materialkostnaderna för banorna med x miljoner. Besparingen kommer att variera mellan banorna.
Miljö: Förslaget ger också miljövinster då transporter av material samt körtimmar för banhållningsfordon minskar och därmed också utsläppen av koldioxid mm. Saltanvändningen minskar vilket är positivt ur ett miljöperspektiv.
Spel: Ökad förutsägbarhet
Lika villkor: Förbättras över hela landet.
Administrativ börda för tränare: Minskar vintertid då skorapportering inte behöver göras.
Hur har omvärlden gjort? I Frankrike har man gått ännu längre och förbjudit barfotakörning året runt för två- och treåringar av djurskyddskäl. I övrigt känner vi inte till att andra länder infört begränsningar för barfotatävlande men frågan har varit uppe för diskussion i UET:s animal welfare committé och lär dyka upp igen då Frankrike driver den.
Vi ser fram emot att få ta del av era synpunkter, funderingar och alternativa förslag

Med vänliga hälsningar
Solvalla den 5 maj

Johan Lindberg Göran Åkerström
Tf. Generalsekreterare Chefsveterinär
Svensk Travsport Svensk Travsport
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
NicklasJ (+1), Viroid (+1)
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 15:16   #33
 
Helges avatar
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 8 455
Sharp$: 42467
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av elwiz Visa inlägg
de va ju en liten protest mot att de fanns önskemål om att damerna skulle vara mer lättklädda för att locka fler unga män till travsporten.
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 15:45   #34
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Helge Visa inlägg
Trodde detta var ett skämt...
När jag putsar på min kristallkula och ser in i framtiden så ser jag en travsport med enormt många fler tjejer än idag. Över hela linjen, som ägare, som tränare och som kuskar. Troligen också i publiken, som referenter och som spelare.

Inom mängder av olika sporter har en ojämn könsfördelning börjat jämnas ut, och travet kommer inte att vara något undantag. Jag tror att det gubbslemmiga sjunger på sista versen. Det är ett för stort handikapp att leva med en föråldrad syn på jämställdhet. Det betyder att män med den attityden får färre hästar i träning, får hålla till godo med sämre personal, får färre bra styrningar som kusk och mindre skickliga ryttare och körsvenner i loppen till de hästar man tränar.

För 20 år sedan vann Helene A Johansson Prix d'Amerique bakom Ina Scot, vilket fransmännen än idag ser som något unikt. Om 20 år så tror jag inte det är så många som tycker det är unikt längre, då är hon "bara" den förste av flera. Precis som Anna Forsell är den första kvinnliga tränaren utav en kriterievinnare.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Helge (+3), Flickepojken (+5), shasha (+10)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 19:17   #35
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 882
Sharp$: 5149
Standard

Prepare

Jag har en känsla för att hästarna var bättre förberedda förr i tiden när flertalet hästar stod på banan och man körde "provlopp" på banorna, Många hade då gått ett provlopp som var att likna ett riktigt lopp innan de årsdebuterade, idag vet ibland inte ens tränaren statusen på hästen.

I Sverige har man allt för låga krav på när en häst måste kvala, man kan tom starta på de stora streckspelen utan att ha startat på flera månader, man kan komma från USA utan att visa upp sig i kvallopp. Tom världsstjärnan Sebastian K var tvungen kvala i USA, vilket givetvis är korrekt.

Amerikanska topphästar går ut i både 2 och 3 kvallopp innan årsdebut, och det är kvallopp i tävlingstempo eller näst intill, dvs ungefär som våra provlopp var förr i tiden, har för mig provloppen redovisades i vissa program / tipstidningar(Solvalla guiden Gröna tipset ) ja fanns tom redovisade i lokaltidningen.
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 12:26   #36
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Det var länge sedan jag såg något så pajasartat och fult som den drivning Fredrik Boman gjorde sig skyldig till igår bakom 3 Annika Rick i Axevallas elfte lopp. Han sitter i mer än ett varv och gungar som en stolle, rycker, driver och sparkar. Och det på en häst som på åtta starter tjänar 12.700kr och aldrig varit bättre än femma. (Kusken själv har aldrig vunnit lopp).

http://webcache.googleusercontent.co...d-tills-vidare
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 13:41   #37
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 882
Sharp$: 5149
Standard

Kvallopp behövs ej

Idag satar på V86

En ny Amerikan som inte startat sedan Augusti, dessutom tränad av en dansk,
En tysk som inte startat på lika länge.

Vem har kommit på att detta är rätt väg, tränarna kanske som inte orkar visa upp hästen i kvallopp.


PS att den är dansktränad tror jag kan ge mindre tränarinfo och man vet inte om det är "Walmanupplägg" eller den kanske är stenklar i Europadebuten
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-09, 19:58   #38
 
drakens avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 986
Sharp$: 7860
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
När jag putsar på min kristallkula och ser in i framtiden så ser jag en travsport med enormt många fler tjejer än idag. Över hela linjen, som ägare, som tränare och som kuskar. Troligen också i publiken, som referenter och som spelare.

Inom mängder av olika sporter har en ojämn könsfördelning börjat jämnas ut, och travet kommer inte att vara något undantag. Jag tror att det gubbslemmiga sjunger på sista versen. Det är ett för stort handikapp att leva med en föråldrad syn på jämställdhet. Det betyder att män med den attityden får färre hästar i träning, får hålla till godo med sämre personal, får färre bra styrningar som kusk och mindre skickliga ryttare och körsvenner i loppen till de hästar man tränar.

För 20 år sedan vann Helene A Johansson Prix d'Amerique bakom Ina Scot, vilket fransmännen än idag ser som något unikt. Om 20 år så tror jag inte det är så många som tycker det är unikt längre, då är hon "bara" den förste av flera. Precis som Anna Forsell är den första kvinnliga tränaren utav en kriterievinnare.
Inom vilka sporter har det jämnats ut?. Inom hur många sporter tävlar män och kvinnor mot varandra. Hur många kvinnor tror du skulle idrotta överhuvudtaget på toppnivå om de skulle tävla mot männen på samma villkor. Var inte löjlig för fan. Kul med lite debatt men att dra in jämställdhet inom idrott funkar inte någonstans utom just inom sporter som trav där djur är inblandade eller där det inte behövs någon fysik alls. Skärpning kvinna. Var drar du gränsen för gubbslem. Jag är 45.
Om jag inte minns fel så tävlas det i separata stolopp ibland också men du kanske tycker att de ska möta hingstarna redan från 2 årsålder för att det ska bli jämställt där också eller
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
tomtom2 (+10)
draken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-09, 20:22   #39
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
Inom vilka sporter har det jämnats ut?. Inom hur många sporter tävlar män och kvinnor mot varandra. Hur många kvinnor tror du skulle idrotta överhuvudtaget på toppnivå om de skulle tävla mot männen på samma villkor. Var inte löjlig för fan. Kul med lite debatt men att dra in jämställdhet inom idrott funkar inte någonstans utom just inom sporter som trav där djur är inblandade eller där det inte behövs någon fysik alls. Skärpning kvinna. Var drar du gränsen för gubbslem. Jag är 45.
Om jag inte minns fel så tävlas det i separata stolopp ibland också men du kanske tycker att de ska möta hingstarna redan från 2 årsålder för att det ska bli jämställt där också eller
Jag tror att Viroid kanske menar just utövandet av olika sporter som varit mansbetonade, liksom t ex boxning backhoppning schack armbrytning mm. Inte just att de ska delta i samma lopp, för självklart har du rätt i att männen har styrkan till sin fördel.
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-09, 20:29   #40
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 1 670
Sharp$: 2636
Standard

Helge, var det "din kompis" Ivar som tog storslam på Valla idag?
tomtom2 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-09, 20:32   #41
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
Inom vilka sporter har det jämnats ut?. Inom hur många sporter tävlar män och kvinnor mot varandra. Hur många kvinnor tror du skulle idrotta överhuvudtaget på toppnivå om de skulle tävla mot männen på samma villkor. Var inte löjlig för fan. Kul med lite debatt men att dra in jämställdhet inom idrott funkar inte någonstans utom just inom sporter som trav där djur är inblandade eller där det inte behövs någon fysik alls. Skärpning kvinna. Var drar du gränsen för gubbslem. Jag är 45.
Om jag inte minns fel så tävlas det i separata stolopp ibland också men du kanske tycker att de ska möta hingstarna redan från 2 årsålder för att det ska bli jämställt där också eller
Inom så gott som samtliga olympiska idrotter är det idag en betydligt jämnare könsfördelning än det var för några decennier sedan. Inom mänsklig idrott tävlar inte män och kvinnor mot varandra, eftersom män generellt sett blir väsentligt större. Däremot så tävlar man mot varandra inom dressyr, banhoppning och fälttävlan.

Och jämställdheten hör hemma i den här frågan, för det var just en tjej som rider monté som ledsnat på att få höra av män att de skulle kanske prova på att rida i bikini för att locka fler män till sporten... Det säger en hel del om hur det är fatt i sporten. Och det är den attityden som är det gubbslemmiga. Om man sedan är 22 eller 72 spelar inte så stor roll, kan man inte respektera tjejer som jämställda männen utan måste förnedra och trakassera har man förhoppningsvis passerat zenit i karriären nu.

Jag är övertygad om att många fler tjejer kommer att äga hästar, träna hästar och köra hästar inom en inte allt för avlägsen framtid.

För övrigt så tävlar tvååringar inte i separata klasser för ston respektive hingstar/valacker, utan gemensamt. Se t.ex. Svensk uppfödningslöpning. Det är först som treåringar man skiljer på dem.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-09, 20:35   #42
 
drakens avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 986
Sharp$: 7860
Standard

Såklart har jag rätt. Kvinnor har all rätt i världen att leka idrott på sin nivå men blanda inte in jämställdhet. Det kan gälla i förhållande med mat,disk,barn och lika lön för lika arbete men drar man in idrott då är man helt ute och cyklar.
Då ska man tävla mot varandra med samma villkor. Då är det jämställt.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+10)

Senast redigerad av draken den 2014-05-09 klockan 20:40.
draken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-09, 20:51   #43
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
Såklart har jag rätt. Kvinnor har all rätt i världen att leka idrott på sin nivå men blanda inte in jämställdhet. Det kan gälla i förhållande med mat,disk,barn och lika lön för lika arbete men drar man in idrott då är man helt ute och cyklar.
Då ska man tävla mot varandra med samma villkor. Då är det jämställt.
Men det är ju det man gör inom travet! Varför skall då tjejer få höra att de skall tävla i bikini? Inte fasen ber man Erik och Björn köra i badbyxor för att locka fler kvinnor till sporten...
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+20), shasha (+10)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-09, 21:11   #44
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Men det är ju det man gör inom travet! Varför skall då tjejer få höra att de skall tävla i bikini? Inte fasen ber man Erik och Björn köra i badbyxor för att locka fler kvinnor till sporten...
Det är ett mysterium för mig varför män skall ha sexuella kommentarer på saker, finns ju inget oattraktivare än just det
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-09, 21:17   #45
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard



Bara måste. Tack Wagner för denna! Hehe


Senast redigerad av Flickepojken den 2014-05-09 klockan 21:25.
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td