Citat:
Ursprungligen postat av RobinD
Du betlar ju fortfarande moms på det du köper, alltså bidrar du till staten. Sen att du i princip kan anses vinna pengar från spelare runt om i Europa så kan man ju diskutera hurvida du har en negativ påverkar på de länder du tar pengar ifrån. Men i vilket fall som helst, konsumtion skapas och det är aldrig negativt imo.
|
Om jag vinner 100 euro samtidigt som José i Spanien förlorar 100 euro så ökar konsumtionen i Sverige och minskar i motsvarande utstäckning i Spanien. Min uppfattning av att vara en parasit förändras inte av detta faktum. Ev påverkan av en momsinbetalning till svenska staten iom min konsumtion har inte heller någon påverkan på min syn på mig själv som parasit, inte minst då det alltid till slut blir en momsintäkt till någon stat då en konsument i Europa konsumerar en vara.
Att det inte är negativt att det skapas konsumtion håller jag med om men det skapas ingen konsumtion här. Det hela är ett transaktionsbaserat nollsummespel där en part förlorar samtidigt som någon annan vinner samma summa. Det skapas inga värden på vägen, utom möjligen själva värdet i det faktum att jag är med och tillgodoser en efterfrågan på betting (som vi redan varit inne på)