Citat:
|
2 Sandrngham Hanover är bästa hästen, kommer från stall i form och har bästa spetschansen. Given tipsetta och spikidé.
|
Vann med 1,5 längd.
Citat:
|
2 Captivating Ås (26%). Senast hade hon toppspår och mötte dåligt motstånd över rätt distans. Inget av detta gäller nu, en upprepning av segern är alls ej sannolik.
|
Kom trea.
Citat:
4 Fredericks Laukko blir ganska stor favorit (41% just nu!), men bör ha omgångens svagaste favoritchans. För tre starter sedan provade han V75 och galopperade omotiverat mitt i loppet. Näst sist står det en etta i programraden – men han fick bestämma i ledningen och förlorade ändå. Dock hade han tur, och målettan blev diskad. Senast fick han bestämma i spets över kort distans, men var ändå trött i god tid före mål. Visst talar startspår och stallform för honom här, men han är inte tillräckligt bra?
De bästa hästarna finner man först i turordningen. 9 Raz Mackenzie är nog bäst i fältet, men har det hopplöst usla niondespåret… han får vara RIKTIGT bra för att vinna. 5 Demo är jättebra, jätte-startsnabb och har bästa spåret. Han har inte startat på fyra månader – hade man varit säker på formen hade det varit ett spikbud. Nu bara en tipsetta som behöver garderas. Det ”värsta” är, att han förmodligen spetsar och släpper till favoriten…
|
Han gillar inte chansen men skriver senare att favoriten får ledningen så indirekt säger han bra favorit eftersom den mest spelade hästen kommer få ledning. Så tolkade jag det iaf och spikade.
Citat:
|
Favoritduon är missgynnad av sina startspår långt ute på vingen, det brukar vara lite tuffare att infria därifrån. Statistiken visar samtidigt att skrällrisken är relativt liten; nästan 9 gånger av 10 segrar någon rankad 1-5. Av dessa borde man kunna räkna bort 4 Claude Guegan som står för hårt inne. Stallkamraten 10 Big Ben är bättre och mer intressant på spelet. Kusken har dock inte vunnit lopp sedan 2012 och det året blev det bara en seger.
|
Andrahandaren vann och Jens "heltäckte" på fyra hästar.
Citat:
|
Omgångens öppnaste lopp. Visst kan 3 Kennie vara rätt favorit, chansen finns att han bara är bäst. Men han är spelad till 50% och så stor kan chansen knappast vara, det finns det inga indikationer som tyder på i alla fall. På V86 gäller det ofta bara att gissa vilket lopp det skräller i, och den här avdelningen rankas högt på den listan.
|
Han var bara bäst men Jens var lite fel ute att det skulle skrälla här då tre av de fem mest spelade hästarna var topp 3 i mål.
Citat:
|
7 Al Dente har jag inte känt botten i ännu och jag tycker bara han blir bättre och bättre” – så säger försiktige Kihlström i Expressen och det bör man ju ta till sig. Säkert kan ekipaget ha omgångens bästa vinstchans. Samtidigt kan man också ta till sig, att stallet anser 1 Digital Control vara lika bra, samt det faktum att storfavoriter överspelas. De har goda segerchanser, mer än 50/50, men inte så höga som deras spelprocent säger.
|
Omgångens bästa vinstchans vann. Och Jens gav oss en fin och säker tvilling till 5,79. Digital Control var 0,2 sek/km före trean i mål.
Citat:
|
Här har man bästa hästen i andrahandsfavoriten 9 Diamond of Ace. Han är svår att tippa mot, men det är också farligt att spika någon från det usla niondespåret. Favoriten har vingelspår (7) och vinner sällan.
|
Svårtolkad text men hans tipsetta var inte ens nära på att vinna med sin sjätteplats.
Citat:
Favoriten ”slog ett liknande gäng på bra sätt och förutsättningarna är ännu bättre den här gången” skriver Travronden. Det är svårt att hålla med. Senast hade hon perfekta 5/1640a, vilket i statistiken uppvisar ett favoritinfriandeindex om 1.5. Det ökar alltså chansen att infria med en faktor 1.5, eller +50%. Spår 3 däremot är negativt. Indextalet är 0.7 – förhandschansen är halverad gentemot senast. Sedan kan man också invända, att loppet senast var stängt vid 415’ och nu vid 450’, det bör alltså vara marginellt tuffare emot också.
Statistiken talar för att favoriten ska ha en normalchans runt 1/3, långt ifrån de 56% hon är spelad till i skrivande stund. Sedan ska man räkna in att startspåret är en minusfaktor.
|
Jens trodde på andrahandaren som inte heller vann men han tryckte lätt bort en 48%-are.
På det stora hela så är ju Jens helt rätt ute i nästintill varenda avdelning vad gäller favoritens chans att vinna eller torska. Den som tycker Jens bara skrev skit till denna omgång lär nog rannsaka sig själv och sitt spelande.
Kan köra en analys på lördag med efter V75-omgången då jag även ska se loppen och så får vi se hur rätt eller snett han är på det då. Jag tippar på att han som normalt är mer rätt än snett på det.