Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Det är just det. Man behöver inte gå för fantasiutdelningar bara för att man går efter spelvärde.
Om man däremot går för 7 rätt utan att ens fundera på spelvärdet för merparten av sina rader så spelar man i blindo. En del rader kan ha bra värde, andra inte. Men det väljer man att inte ens reflektera över.
Hästarna vinstchanser utgör bara halva ekvationen. Och det är förmodligen att så många inte verkar kunna förstå att det även gäller streckspelen och inte bara vinnarspelet som stör Putte64 ( och även mig! )
|
Jag skulle vilja att vi diskuterade det här med beräkning av spelvärde mera. För många är det samma sak som att ett antal favoriter skall fällas, men man glömmer då att se på hur lite man egentligen sparar på det i form av mindre system, samt vad man faktiskt går miste om.
Jag har en ganska omfattande statistik som är rätt rolig att titta på. Bland det mest spelvärda som finns på V5 är att spela på att alla fem streckfavoriterna vinner. Har man lämnat in den enkelraden konsekvent de senaste 200 omgångarna har man fått 70% avkastning. Har inträffat två gånger, kostar en krona att delta. Näst bäst är ett litet system där man spelar på att fyra streckfavoriter och en andrahandare skall vinna. 65% avkastning de senaste 200 omgångarna, Har inträffat fem gånger och kostar en femma att lämna in.
Spelar man V4 på saxbanor (där det sägs skrälla så mycket) så visar det sig att om man spelar med att tre streckfavoriter samt en andra-, tredje-, sjunde- eller åttondehandare så ger de alla en positiv avkastning vid konsekvent spelande. Det kräver inga stora insatser heller.
Kikar jag sedan vidare på V64, V65, V75 och V86 så finns det för alla de spelformerna riktigt låga ranksummor (alla favoriter, eller alla utom en/två favoriter + en/två andra/tredjehandare) som gett en konsekvent spelare en bra avkastning.
Spelar man DD är de två favoriterna ingen bra kombination, men att spela på en favorit och en andrahandare (och omvänt) har gett positiv avkastning de senaste 200 omgångarna.
Det här är en följd av att spelare har blivit itutade att rata riktigt favoritbetonade rader i tron om att de inte har något spelvärde. Vi borde nog ha en liten skola för icke fullt så avancerade spelare om vad spelvärde egentligen är.