Visa ett inlägg
Gammal 2014-06-16, 13:37   #46
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Nej det menade jag verkligen inte. Det går att komponera ihop rader som har ett positivt väntevärde som inkluderar överstreckade hästar. Men dom är fortfarande inte optimala rent speltekniskt. Du sänker ditt förväntade värde med en häst som är överstreckad kontra en annan häst som inte är det, vilket ger en negativ alternativkostnad.

Däremot som jag skrev så är det nödvändigt att ge bort en del värde för att öka sin vinstchans på högriskspel som V75 och V86. Det går t.o.m att spela en del rader som ligger under EV och som tangerar densamma utan att för den skull ha gjort ett dåligt system.
Det krävs en klart bättre värdering av chanser och systemkonstruering att profitabelt ha med överstreckade hästar än tvärtom. Risken att hamna fel ökar ordentligt. Att välja att avstå en överstreckad häst kommer därför inte kunna ses som ett misstag.
Pust! Då är vi överens! Jag var förmodligen otydlig.

Ur ett rent spelteoretiskt perspektiv håller jag med dig såklart. Men du konstaterar ju samtidigt att det är ofta är NÖDVÄNDIGT att ge upp en del värde för att minska risken. Och att ta med en i totalen överspelad häst på utvalda kombinationer tycker jag är ett bra exempel på detta. Om man aldrig gör det, så gör man alltså förmodligen misstag i sin riskhantering ( som är en del av spelet ).

Värt att notera är att det i HPT 5.1 beta finns en påbörjad funktionalitet för just detta. Att värdera hästarnas chanser individuellt och sedan kunna sortera och filtrera kombinationerna efter kvoten mellan bedömd chans för kombinationen och det förväntade oddset ( värdet ).

Självklart ställer det krav på högre kvalitet i den egna chansvärderingen. Men samtidigt är det ett stort steg mot att "spela korrekt" i kombinationsspel på trav.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat