Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-06-16, 12:37   #46
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 675
Sharp$: 2404
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Nej det menade jag verkligen inte. Det går att komponera ihop rader som har ett positivt väntevärde som inkluderar överstreckade hästar. Men dom är fortfarande inte optimala rent speltekniskt. Du sänker ditt förväntade värde med en häst som är överstreckad kontra en annan häst som inte är det, vilket ger en negativ alternativkostnad.

Däremot som jag skrev så är det nödvändigt att ge bort en del värde för att öka sin vinstchans på högriskspel som V75 och V86. Det går t.o.m att spela en del rader som ligger under EV och som tangerar densamma utan att för den skull ha gjort ett dåligt system.
Det krävs en klart bättre värdering av chanser och systemkonstruering att profitabelt ha med överstreckade hästar än tvärtom. Risken att hamna fel ökar ordentligt. Att välja att avstå en överstreckad häst kommer därför inte kunna ses som ett misstag.
Pust! Då är vi överens! Jag var förmodligen otydlig.

Ur ett rent spelteoretiskt perspektiv håller jag med dig såklart. Men du konstaterar ju samtidigt att det är ofta är NÖDVÄNDIGT att ge upp en del värde för att minska risken. Och att ta med en i totalen överspelad häst på utvalda kombinationer tycker jag är ett bra exempel på detta. Om man aldrig gör det, så gör man alltså förmodligen misstag i sin riskhantering ( som är en del av spelet ).

Värt att notera är att det i HPT 5.1 beta finns en påbörjad funktionalitet för just detta. Att värdera hästarnas chanser individuellt och sedan kunna sortera och filtrera kombinationerna efter kvoten mellan bedömd chans för kombinationen och det förväntade oddset ( värdet ).

Självklart ställer det krav på högre kvalitet i den egna chansvärderingen. Men samtidigt är det ett stort steg mot att "spela korrekt" i kombinationsspel på trav.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
NicklasJ (+5)
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-16, 12:56   #47
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Pust! Då är vi överens! Jag var förmodligen otydlig.

Ur ett rent spelteoretiskt perspektiv håller jag med dig såklart. Men du konstaterar ju samtidigt att det är ofta är NÖDVÄNDIGT att ge upp en del värde för att minska risken. Och att ta med en i totalen överspelad häst på utvalda kombinationer tycker jag är ett bra exempel på detta. Om man aldrig gör det, så gör man alltså förmodligen misstag i sin riskhantering ( som är en del av spelet ).
Visst är det nödvändigt. Men risk vs avkastning är en subjektiv bedömning där man snarare gör undantag speltekniskt för att passa ens egna preferenser. Att nöja sig med en lägre avkastning för en lägre risk eller att istället vilja optimera avkastningen till en högre risk kan ju båda anses rätt ur olika perspektiv.

Därav:
Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Det är aldrig ett misstag teoretiskt att ta bort en överspelad häst. .
Snarare än:
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Den som tar bort en överspelad häst helt och hållet från sitt system gör förmodligen ett ganska stort misstag en ganska stor del av gångerna.
Förmodligen har vi väldigt lika åsikter men just denna mening har jag svårt att köpa.

Vill tillägga att jag tycker du är väldigt duktig Strappa och att jag annars ofta delar dina åsikter.

Senast redigerad av NicklasJ den 2014-06-16 klockan 12:59.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-16, 13:02   #48
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 675
Sharp$: 2404
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Visst är det nödvändigt. Men risk vs avkastning är en subjektiv bedömning där man snarare gör undantag speltekniskt för att passa ens egna preferenser. Att nöja sig med en lägre avkastning för en lägre risk eller att istället vilja optimera avkastningen till en högre risk kan ju båda anses rätt ur olika perspektiv.

Därav:

Snarare än:


Förmodligen har vi väldigt lika åsikter men just denna mening har jag svårt att köpa.

Vill tillägga att jag tycker du är väldigt duktig Strappa och att jag annars ofta delar dina åsikter.
Lägger till en edit. + "i sin riskhantering vilket jag anser vara en väsentlig del av spelet".
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-16, 14:01   #49
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8280

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Lysande.
Tack för info
Köper hpt direkt när jag kommer hem

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Pust! Då är vi överens! Jag var förmodligen otydlig.

Ur ett rent spelteoretiskt perspektiv håller jag med dig såklart. Men du konstaterar ju samtidigt att det är ofta är NÖDVÄNDIGT att ge upp en del värde för att minska risken. Och att ta med en i totalen överspelad häst på utvalda kombinationer tycker jag är ett bra exempel på detta. Om man aldrig gör det, så gör man alltså förmodligen misstag i sin riskhantering ( som är en del av spelet ).

Värt att notera är att det i HPT 5.1 beta finns en påbörjad funktionalitet för just detta. Att värdera hästarnas chanser individuellt och sedan kunna sortera och filtrera kombinationerna efter kvoten mellan bedömd chans för kombinationen och det förväntade oddset ( värdet ).

Självklart ställer det krav på högre kvalitet i den egna chansvärderingen. Men samtidigt är det ett stort steg mot att "spela korrekt" i kombinationsspel på trav.
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-16, 14:03   #50
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Fast jag gillar inte riktigt den här typen av generaliserande heller. Alla favoriter eller 2ahandare är inte skapade lika.
Jag håller med om att när det kommer till spelalternativ där endast en mindre andel av loppen får vinnas av streckfavoriten så spelar det stor roll vilka favoriter och betrodda som går in. Men i alternativ med alla eller alla utom en så spelar det inte så stor roll för utdelningen. Att de raderna är spelvärda beror på att så många ratar dem. Enligt mig utan att spelarna gjort någon annan analys av det hela annat än att de "hört" att det är bra att försöka ta bort rader med låg utdelning för att vinna större pengar.

Citat:
Spelvärde innebär för mig att min bedömning av att chansen för mitt vad ska gå in är större än det odds jag får.
Vi är helt överens.

Citat:
Sedan blir det betydligt mer komplicerat eftersom det bara går att få fram ungefärliga odds för V3-V86-spelen. Och det är här någonstans som logiken bryter samman för de flesta. Folk i allmänhet anser att "utdelningen kan man inte påverka".

Jag menar att man "vinner som man spelar".
Jag håller med dig. Framför allt så är normalspelare oerhört fokuserade vid att göra likadant vecka efter vecka. Man skall ha sitt 540-raders med 2 spikar, hur omgången än ser ut. Kanske borde de ha en reservplan och med hjälp av ett 48-raders som man kör x10 och med V7 vinna en anständig slant även när det är en enkel omgång med utdelning under 4000kr (händer var sjunde V75-omgång att utdelningen är så låg).

Citat:
Edit: Den som tar bort en överspelad häst helt och hållet från sitt system gör förmodligen en ganska stor del av gångerna, ett ganska stort misstag i sin riskhantering, vilket jag anser vara en väsentlig del av spelet.
Amen!
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-16, 14:18   #51
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 675
Sharp$: 2404
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Lysande.
Tack för info
Köper hpt direkt när jag kommer hem
Funktionen är under utveckling och långt ifrån färdig eller komplett. Om fler som är intresserade av den här typen av spelteknik hjälper till med beta-testning så ökar förmodligen sannolikheten för succé ganska mycket.

Hittills har inget arbete gjorts på införande av funktionen på LD/DD. Och det är där jag ser störst potential!

Tanken är alltså att man väljer "ram" och sedan justerar den egna sannolikhetsbedömningen. Sedan låter man programmet sortera fram de spelvärda komberna och lägger viktade insatser på dessa.

Möjligheterna till avancerad styrning av spelval och insatser blir MYCKET intressanta.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-16, 14:22   #52
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 675
Sharp$: 2404
Standard

Den här tråden https://www.sharps.se/forums/service-...-a/#post349927 visar att en del missförstånd kring ranking/spelteori kanske ändå inte är på topp i trav-delen av forumet.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-16, 14:28   #53
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Den här tråden https://www.sharps.se/forums/service-...-a/#post349927 visar att en del missförstånd kring ranking/spelteori kanske ändå inte är på topp i trav-delen av forumet.
Du känner dig bekväm med den slutsatsen dragen av två nya medlemmars första inlägg på sidan?

Däremot har du ju såklart rätt att på ett öppet forum så finns det människor som har olika hög kunskap i olika ämnen, som jag skrev tidigare.

Senast redigerad av NicklasJ den 2014-06-16 klockan 14:29.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-16, 14:33   #54
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 675
Sharp$: 2404
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Du känner dig bekväm med den slutsatsen dragen av två nya medlemmars första inlägg på sidan?

Däremot har du ju såklart rätt att på ett öppet forum så finns det människor som har olika hög kunskap i olika ämnen, som jag skrev tidigare.
Där fick du allt dit mig. Jag är uppenbarligen ingen "forum"-meister. Att titta på hur många inlägg de hade skrivit missade jag totalt.

Men det säger ändå en del att det kommer in fler som skriver samma sak trots att det redan finns ett förklarande inlägg i tråden.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
NicklasJ (+1)
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-16, 16:38   #55
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Funktionen är under utveckling och långt ifrån färdig eller komplett. Om fler som är intresserade av den här typen av spelteknik hjälper till med beta-testning så ökar förmodligen sannolikheten för succé ganska mycket.

Hittills har inget arbete gjorts på införande av funktionen på LD/DD. Och det är där jag ser störst potential!

Tanken är alltså att man väljer "ram" och sedan justerar den egna sannolikhetsbedömningen. Sedan låter man programmet sortera fram de spelvärda komberna och lägger viktade insatser på dessa.

Möjligheterna till avancerad styrning av spelval och insatser blir MYCKET intressanta.
Onekligen en intressant funktion. Skulle underlätta väldigt mycket.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-16, 18:24   #56
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 883
Sharp$: 5160
Standard

Jag tycker många spelare allt för ofta har med rank 1-3 i alla lopp, ja utom lopp de spikar eller har 2 hästar streckade.

Våga ta bort hästar du inte tror på , dåligt spår - "udda" kusk

ta i stället någon ur gruppen 3-7 streckad med bra spår eller toppkusk,
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
putte64 (+10)
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-17, 00:25   #57
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Först, man måste nog betrakta "Sharps"-begreppet som lite av en språklig ironi. Det gäller även de flesta av mina egna inlägg. Det handlar väl mest om att få lätta på trycket?

Strappas definition av spelvärde måste, inte helt oväntat, anses vara den korrekta. Det är Jens eller Din eller Min ÅSIKT om en hästs procentuella vinstchans jämfört med den procent den är spelad till.

Diskussionen handlar ju oftast om V75 och alla verkar ense om att det inte är alldeles lätt att spela sjuloppskombinationer efter spelvärde. Särskilt inte om man har åsikten att en vinnare till 15% är en spektakulärt osannolik vinnare.

Hur värderar man en sån? 2% eller 5%? Eller är det bara en raljerande jargong? 10% då, kanske. Hur hanterar man den? Tar man bort den eller gör den till C-häst? Beror väl på hur stort systemet är och hur det är uppbyggt.

Läge att helgardera kanske. Jens tippade ju att skrällen möjligen skulle komma i 6e avdelningen och det gjorde den ju. Enligt hans värdering...

Veckans Jens illustrerar lite av V75-spelarnas dilemma. Det var för övrigt samma visa förra veckan. En hel del fina idéer och sen kommer en blunder och då är det kört. Det är då man skulle ha behövt ett bollplank som kunde stoppat, i varje fall, de värsta misstagen.

Spelvärde har blivit ett modebegrepp. Finns t o m Spelvärde.se, där man "alltid spikar den mest spelvärda hästen". Jomenvisst..., handlar inte sällan om att man hittar ett lopp där favoriten, eller de två mest streckade eller kanske t o m de tre mest streckade, är överstreckade. De flesta andra har därmed automatiskt ett högt spelvärde och så plockar man ut en av dem som spik. Såna lopp ska, enligt min mening, garderas upp. Där finns flera med högt spelvärde.

Mycket snack om spelvärde, som sagt, men sällan man ser någon tydlig modell för hur det kan användas rent konkret inom V75. Inte så konstigt kanske. V75 är en komplicerad historia.

Blev ett långt inlägg. Får bli ett nytt inlägg för modellen.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-17, 02:15   #58
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Jag har funderat en hel del på att försöka starta ett bolag för storspelare på V75-Tillsammans. Minst 1000 kr per andel. Det borde kunna fungera, har jag tyckt. Men jag har ändrat uppfattning. Det skulle nog bli som småbolagen- fast värre! Höga insatser och så fort det kommer en ökenperiod så hoppar folk av. Och ökenperioder är en garanti för ett V75-bolag. Helt oundvikliga. Det skulle bli mycket svårt att få ihop fullt lag men man skulle ju kunna provspela en period, förstås.

I vilket fall, här är ett exempel på hur man kan bygga en systemmodell utifrån ett Spelvärdetänk. Det bör gå ganska lätt att ändra modellen så att det passar det egna behovet. Byter man ut ett helgarderingslopp mot en spik har man kommit en bit på vägen.

1. Ska det vara seriöst måste man chansvärdera alla hästar i procent. Detta är inget lätt arbete och kräver en hel del träning innan man får det att sitta. Risken är t ex uppenbar att man sneglar för mycket på andras tips o analyser och inte vågar gå steget fullt ut.

2. Detta system är tänkt att bli på ca 100 000 rader och skrivs ut på 12 kuponger. Man bör fundera en hel del på hur man väljer ut nyckelhästarna. Det kommer att finnas totalt 8 nyckelhästar. Beroende på hur stor risk man är beredd att ta kan man välja att gå på en del favoriter+outsiders eller bara outsiders. Bara favoriter rekommenderas ej! Jakten på utdelning måste anpassas till systemets storlek.

Jag gillar att spela utan spik. Inga problem att modifiera modellen och spela med en spik.

Nu tar man sin procentlista och jämför med V75-procenten. Det borde inte vara särskilt svårt att hitta rätt.

3. Ett tvåhästarslopp. Som sagts, man får bestämma principer för hur det väljs. Kanske man har som krav att det ska vara minst 65% chans att sätta det. Den hårdhudade är beredd att ta större risker. Det viktiga kravet är att båda hästarna har ett positivt spelvärde. Alltså att deras vinstchans är större än V75-procenten. Enligt Jens eller Din eller Min ÅSIKT förstås...

4. Ett trehästarslopp. Samma principer som ovan. Alla tre måste ha ett positivt spelvärde. Finns ingen anledning att ha med alla tre annars.


5. Fem lopp kvar. Fem helgarderingslopp. Tokskrällen ska med. Det blir ett ABC-block på fem lopp där minst 1 A måste vinna och max 1 får vinna.

6. Inom dessa fem lopp ska tre A-hästar väljas ut. Alla tre måste ha ett positivt spelvärde. Om de är favoriter eller outsiders beror på vilken risk man är beredd att ta. Med favoriter sitter systemet oftare men utdelningarna blir lägre. På lång sikt.

7. Samtliga fem lopp rankas. Ja, enligt någon spelvärdeprincip, förstås! Exakt hur blir för långrandigt att gå in på här. Sex hästar i varje lopp blir antingen A-hästar ( de tre som redan valts) eller B-hästar. 27 B-hästar alltså. Alla andra hästar blir C-hästar. Här kan man skapa en mängd principer för valen. T ex kan man bestämma att betrodda hästar på, säg, minst 15% inte får bli C-hästar. Å andra sidan kan man bestämma att ett visst antal 4% eller lägre måste bli B-hästar. Återigen, det beror på vilken risk man är beredd att ta och hur höga utdelningar man siktar på.

8. Nu finns det ett färdigt system. Men det måste verklighetsprövas. En sak som absolut bör göras är att köra en simulering i t ex Jokersystemet. Man får kostnaden och, mer viktigt, man kan se hur många rader man har inom olika utdelningsintervall. Om det visar sig att man beräknas bli ensam om 7 rätt på 20% av raderna kan det nog vara vettigt att fundera på om man kanske ska bygga systemet lite mindre skrällbetonat. Man kan även ha fastställda krav på hur det slutgiltiga systemet ska se ut avseende rader inom olika utdelningsintervall.

9. Detta kanske skulle kommit före punkt 8. Man skulle kunna kalla det Systemförbättring. Man går helt enkelt in i systemet (ja, det finns vissa risker med det. Jag vet...) och snyggar till lite. Även här kan man ha förutbestämda principer för hur detta ska ske. Kanske Spelvärdesprinciper.

Vissa hästar är faktiskt helt chanslösa. På riktigt. Inte många men de förekommer. Bort med dem. Möjligen skulle man ta bort C-hästar som har ett kraftigt negativt spelvärde. Jag skulle dock vilja ha lite mer erfarenhet och framför allt se en verklig spelomgång framför mig innan jag bestämde något sådant. I något enstaka fall kanske man anser att en betrodd häst är sjukt överspelad. Kanske ska den då bara bort. Som sagt, en sån sak blir lättare att se i verkligheten. Därav verklighetsprövning, ju!

En möjlig systemförbättring man absolut ska titta på är jämförelse mellan de sista B-hästarna och de första C-hästarna i alla loppen. Systemet har ju sex AB-hästar i varje lopp. Resten är C. Om det i verkligheten finns en sjätterankad B-häst med lågt spelvärde och en sjunderankad C-häst med högt spelvärde, så verkar det tämligen vettigt att låta dem byta bokstav.

Och så där kan man hålla på ett tag. Tills kusarna har hamnat rätt. Så gör man en ny simulering. Till slut har man förhoppningsvis ett system klart före deadline!

Detta var ett utkast till systemmodell byggt på någon sorts Spelvärdesprincip. Enligt min mening: spelar man sju lopp - då spelvärdebedömer man sju lopp. Annars är det en halvmesyr. Eller så fimpar man spelvärdetänket.

Senast redigerad av overpace den 2014-06-17 klockan 02:30.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td