Visa ett inlägg
Gammal 2014-06-17, 01:25   #57
overpace

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 131
Standard

Först, man måste nog betrakta "Sharps"-begreppet som lite av en språklig ironi. Det gäller även de flesta av mina egna inlägg. Det handlar väl mest om att få lätta på trycket?

Strappas definition av spelvärde måste, inte helt oväntat, anses vara den korrekta. Det är Jens eller Din eller Min ÅSIKT om en hästs procentuella vinstchans jämfört med den procent den är spelad till.

Diskussionen handlar ju oftast om V75 och alla verkar ense om att det inte är alldeles lätt att spela sjuloppskombinationer efter spelvärde. Särskilt inte om man har åsikten att en vinnare till 15% är en spektakulärt osannolik vinnare.

Hur värderar man en sån? 2% eller 5%? Eller är det bara en raljerande jargong? 10% då, kanske. Hur hanterar man den? Tar man bort den eller gör den till C-häst? Beror väl på hur stort systemet är och hur det är uppbyggt.

Läge att helgardera kanske. Jens tippade ju att skrällen möjligen skulle komma i 6e avdelningen och det gjorde den ju. Enligt hans värdering...

Veckans Jens illustrerar lite av V75-spelarnas dilemma. Det var för övrigt samma visa förra veckan. En hel del fina idéer och sen kommer en blunder och då är det kört. Det är då man skulle ha behövt ett bollplank som kunde stoppat, i varje fall, de värsta misstagen.

Spelvärde har blivit ett modebegrepp. Finns t o m Spelvärde.se, där man "alltid spikar den mest spelvärda hästen". Jomenvisst..., handlar inte sällan om att man hittar ett lopp där favoriten, eller de två mest streckade eller kanske t o m de tre mest streckade, är överstreckade. De flesta andra har därmed automatiskt ett högt spelvärde och så plockar man ut en av dem som spik. Såna lopp ska, enligt min mening, garderas upp. Där finns flera med högt spelvärde.

Mycket snack om spelvärde, som sagt, men sällan man ser någon tydlig modell för hur det kan användas rent konkret inom V75. Inte så konstigt kanske. V75 är en komplicerad historia.

Blev ett långt inlägg. Får bli ett nytt inlägg för modellen.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat