Visa ett inlägg
Gammal 2014-07-02, 18:26   #2
Migge

Migges avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 1
Standard

Seminarium om spelmarknaden i Sverige:

– Det är tydligt att vi får en större och större samsyn om att spelmarknaden måste omregleras mot konkurrens på lika villkor. Så sammanfattar Svensk Travsports ordförande Hans Ljungkvist (längst till vänster i bild) dagens seminarium på Visbytravet under politikerveckan på Gotland.

ATGs VD Hasse Skarplöth inledde med att beskriva ATG:s situation som i längden ohållbar med att verka med gamla regler på en ny marknad där det är fri körning för utlandsstationerade bolag. Såväl ATG som Svensk Travsport säger bestämt nej tack till fortsatt monopol.

– Spelet blir allt mer globalt och det går inte att försvara monopolet. Den svenska travsporten håller mycket hög standard och vi ser en stor potential att sälja travet internationellt. Jag är övertygad om att även staten långsiktigt blir vinnare på en omreglering, säger Hans Ljungkvist.

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin skrädde inte orden om dagens situation på spelmarknaden.

– Spelpolitiken i Sverige kännetecknas av dubbelmoral från staten och är ett enda stort hyckleri. Spelmonopolet kommer inte att hålla och jag anser att den absolut måste omregleras.

Spelreklam från bolag som inte har tillstånd att verka i Sverige uppgår till mångmiljardbelopp och regeringen utreder nu främjandeförbudet, dvs möjligheten att stoppa spelreklamen från utländska bolag.

– Man ältar presstödet fram och tillbaka, som bara är en bråkdel av reklamintäkterna från spelet och man fortsätter att försöka hitta vinklar att stoppa spelreklamen. Skulle man införa ett förbud kommer vi flytta Aftonbladets servrar till andra länder, säger Jan Helin.

Moderaternas speltalesperson Gustaf Hoffstedt konstaterade att det finns en mycket stor majoritet i riksdagen för att införa ett licenssystem.

– Jag säger ja till lika villkor på tre olika grunder: näringspolitiskt, folkhälsopolitiskt och skattepolitiskt.

– Vi borde varit snabbare på bollen, men såväl travet, ATG och KD har ganska sent svängt i frågan, men som spelmarknaden ser ut idag är oacceptabelt. Jag tror vi får en omreglering under nästa mandatperiod oavsett vem som vinner valet.

Socialdemokraternas Peter Johnsson är i stort sett av samma uppfattning.

– Vårt ansvar är att hitta en fungerande lösning och förutsättningar som anpassas till hur verkligheten ser ut och som tar utgångpunkt från riskerna med spel. Jag är tveksam om det kan genomföras så snabbt som under 2015, men under nästa mandatperiod har vi ett nytt system.

Källa: https://www.travsport.se/article/2.292/1.385101
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat