Visa ett inlägg
Gammal 2014-09-08, 17:26   #224
Fulsprit

Reg.datum: mar 2014
Sharp$: 1145

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av daders Visa inlägg
Hej Fulsprit.

Vad är en etnisk svensk?

Min polare vars morsa invandrade från forna Jugoslavien. Etnisk svensk eller ej?
Mina kusiner vars mormor och morfar invandrade från Finland. Etnisk svensk eller ej?
Min pizzabagare som invandrade från Libanon. Etnisk svensk eller ej?

Har du möjligen någon avpixlat-länk som tar upp begreppet etnisk svensk? Vill ju gärna lära från de mest pålitliga av källor.

Nej, självklart är ingen av ovanstående etnisk svensk... Finns nog ingen direkt gräns, tidsmässigt, för detta men att man lever enligt svenska normer och värderingar, samt lär sig språket är väl en bra början - sedan behövs det nog i alla fall fyra, fem generationer bakåt för att kunna kalla sig etnisk svensk. Säger som Åkesson att det som är avgörande är hur du själv ser på dig själv och hur du lever - du kan känna dig svensk, men du blir inte etnisk svensk bara för den sakens skull.

Skall man hårdra det som du gör så finns det inga etniska folk alls - det är ju blandningar allihop, mer eller mindre, såklart...

Får jag fråga dig - anser din polares morsa att hon är svensk eller Jugoslav? Din mormor och morfar, känner de sig som svenskar eller finnar? Tror du pizzabagaren känner sig svensk och lever som en svensk? Blir jag japan om jag åker tunnelbana i Tokyo?

Här står lite om etnicitet, iofs inte den bästa källan;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Etnicitet

Bara för att man använder ex. Avpixlat som källa betyder inte detta att artikeln/skrivelsen/påståendet/händelsen osv. automatisk är felaktig och/eller förvanskad - de hänvisar oftast, inte alltid, till andra källor i sin tur...

Usch, detta blev osammanhängande och inte bra - får skylla på nattjobb hela helgen och inte sovit på över 24 timmar nu...
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat