Inför GP Cycliste De Quebec 2014

Nu är höstsäsongen igång med två endagsklassiker i Kanada, och med tanke på hur dem ligger till i kalendern, och deras profil, så är detta en perfekt uppladdning inför världsmästerskapen i spanska Ponferrada.
Det första av de två loppen går av stapeln på fredag, på en 18 km lång varvbana, som man kör elva varv, totalt strax under 200 km.
De backar som finns är inte långa (den längsta strax över 400 m, med en snittlutning på runt 9%.) Den sista kilometern går uppför med en snittlutning på runt 4%. Det är inte backarnas svårighetsgrad som kommer att göra dem utslagsgivande, utan det är att de skall passeras elva gånger innan man går i mål.
Scenario
De två, kanske tre, sista varven kommer definitivt att köras aggressivt från de ledanade lagen, banans profil lockar till attacker (Voeckler) vann från en sådan 2010), så det kan mycket väl komma loss mindre grupper av cyklister, det kommer dock finnas lag som vill ha ett scenario med det blir en större spurt, mer om det senare. Jag tror att spurt med runt cirka 20 cyklister.
Favoriter
Den största favoriten till segern ser jag som
Simon Gerrans. Gerrans har vunnit detta lopp tidigare, och är i mina ögon de bästa cyklisten på planeten i denna typ avslutningar. Med sig har det kanske bästa laget på pappret. Vi har till exempel Michael Albasini och Jens Kuikuleire, som själva skulle kunna placera sig bra i detta lopp.
Deras lag Orica-GreenEDGE har även med sig cyklister som Daryl Impey, Pieter Weening, och Simon Yates. Ett lag som är för att kontrollera fältet när attackerna kommer från höger och vänster, för de andra lagen vet, är Gerrans med i slutet, så blir han mycket svår att slå.
En som skulle kunna göra det är
Arthur Vichot. Han har inte kanske har haft bästa av säsonger men han har kört bra på sistone. För ungefär en vecka sedan kördes det ett varvlopp i Frankrike, med en liknande profil, och Vichot slutade på en tredjeplats, och var den placerade av de cyklister som även deltar i detta lopp. Vichot är duktig spurtare och kan mycket väl vinna, om Gerrrans skulle av mågon anldning fall bort. Det negativa är att han kanske inte har det starkaste laget med sig.
Denna profil passar även
Greg van Avermaet, även om jag tror att det tuffare loppet i Montreal passar han mycket bättre. Van Avermaet har haft fantastisk säsong, och har imponerat i både Tour de France och Eneco Tour.
Kommer att klara dessa stigningar utan några större problem, och kommer definitivt att vara med på slutet. Kan slå Gerrans i en spurt uppför. Lommer att ha ett starkt lag med sig.
Snabb uppför är också
Gianni Meersman Han kommer att få en mycket bra hjälp från Zdeněk Štyrbar, som håller på att återhämta sig från den vådliga vurpan i Eneco Tour. Och man får absolut inte glömma
Tony Gallopin, som har en bra säsong, och gillar denna profil. Tog flera stora kliv i Tour de France.
Den nuvarande världsmästaren
Rui Costa kom femma förra året, men hade nog föredragit en tuffare profil. Det andra loppet passarr han bättre. Samnma sak gäller även den formstarke
Tom Dumoulin, men skall absolut inte räknas bort.
En extremt aggressiv cyklist är
Cyril Gautier, han är definitivt en av fältets spurtare, och bör kunnas ses som en outsider. Kommer garanterat att sätta färg på loppet.
Några nordbor? det finns väl två som jag har imina anteckningar,
Edvin Boasson Hagen borde i vanliga fall vara en stor favorit till segern på denna profil, men har kraftigt underpresterat i år. Är på väg ifrån Team Sky.
Alexander Kristoff är den bästa rena spurtaren i fältet, men jag tror att en spurt uppför inte passar han optimalt, har dock en stor motor, och är en super-joker i mina ögon.
Vinnare: Gerrans
Överskattade: Svårt att se någon som är grovt överskattad, men Costa har nog fokus på annat
Underskattade: Vichot, Gautier, Gallopin
Spel:
| 2014-09-12 17:00 | GP Cycliste De Quebec 2014 | Arthur Vichot vs The rest |
1 |
FT |
0.05 |
34.000 |