Visa ett inlägg
Gammal 2014-10-04, 00:12   #50
Stekel
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Anledningen till Valla-lunken tror jag inte är prisskalorna, utan att kuskarna har rätt så bra koll på hur deras hästs kapacitet ligger till i förhållande till andra, och kör därefter. Det är dubbelt så hög kuskprovis om man vinner istället för att komma tvåa + skattefri bonus i form av hederspriser. Jag tror det räcker.

Något som också spelar in tror jag är att det är många mycket stora träningsstall på Solvalla, som därmed har flera hästar i samma lopp. Även om de vill tävla mot varandra så finns det lite för stor rädsla att inte få köra mera om man trycker upp ett för hårt tempo mot stallkamraten. Lösningen är att fler kommer till Solvalla och tävlar, så att inte de stora stallen får med alla hästar de anmäler.

Många hästägare har ju börjat berätta att det är hopplöst när det oftast bara är ettan i mål, ibland också tvåan, som ens får ihop till månadens faktura. Jag som spelare inser att de har en poäng, hedervärda insatser måste betala sig. Om en hedrande placering en längd bakom vinnaren inte ger något betalt så kommer ingen vilja trycka på i dödens, eller dra tåget 800 kvar. Ser man på stora lopp med enorma skillnader mellan första och andra pris, eller uttagningslopp där endast ettan och tvåan går vidare så körs de inte så annorlunda mot andra lopp.
Nej du har nog rätt när jag tänker efter. Det är nog snarare sånt som stallkörning (medveten eller ej) och stalldominans (Melander-trojkorna) som ger tråkiga lopp och att det inte anmäls mer hästar utifrån till Valla.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat