En flaska rött senare. Ang. fulsprits tanke om någon ens läst nobelpristagaren i litteratur.
Gemene man läser inte Nobelprisvinnare i litteratur. Varför kan man fråga sig. Sverige har ingen litterär kanon. Vi är fega, blekfeta och konflikträdda. Vi vill helst tänka i svartvitt för enkelhets skull. Det viktigaste är ju att erbjuda allmänheten någon slags patenterad och ofta ideologisk vinklad version av fåniga försök till allmängiltiga sanningar. Det är lite där skon klämmer. Den svenska staten kan givetvis inte axla manteln. Vi vill inte gärna rangordna kultur. "Allt som heter kultur och alla som håller på med kultur är bra"-tänket leder till ofrånkomligen till mediokritet. Staten vill allmängiltiggöra kultur vilket ofta i slutändan leder till en himla plågsamt tragisk röra.
Jag åberopar ett avsnitt från "Fråga kultureliten" som sändes på SVT för ett år sen eller däromkring. Någon galen sossekossa som är verksam inom någon slags indieteater i hufvudstaden visste inte vad en wahwah-pedal var. Personligen tycker jag det är symptomatiskt för en vanlig typ av missuppfattning inom svensk kultur. Givetvis är det befängt att förutsätta att hon ska ha någon slags spetskompetens ang. något som sträcker sig bortom hennes räckvidd. Å andra sidan är det befängt att någon ens förväntar sig att hon ska veta vad en wahwah-pedal är.
Det finns klara problem med att hela tiden sänka kulturen till att hela tiden kretsa kring ett "minsta gemensamma nämnare-tänk". Givetvis kan hon inte nödvändigtvis någonting om musik ö.h.t. Hon håller på med teater, inte musik.
Det finns inga vettiga incitament för att egentligen intressera sig för kultur i Sverige. Det är helt enkelt ingenting som belönas i Sverige. Vad detta beror på, IMHO, är att vi är hjärntvättade att tänka att alla är lika bra precis hela tiden. Det är givetvis en uppenbart idiotisk tankefigur som ingen vettig människa bör begagna sitt medvetande med.
Personligen tycker jag att kultur kan berika livet. Samtidigt är det minst lika viktigt att se kultur för vad det är. Jag väljer att se det som någon slags möjlighet att förstå omvärlden utan att göra det på ett skitnödigt vetenskapligt sätt. Kultur är den gyllene mellanvägen, det perfekta instrumentet att illustrera allmänmänskliga företeelser. Kultur väcker känslor och aktiverar tankar. Det är viktigt.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: Slurf (+10)
Senast redigerad av steffosaurus den 2014-10-10 klockan 01:20.
|