Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-09-29, 23:14   #1
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 227
Sharp$: 1690
Standard

Nobelpris - Litteratur - 2014-10-09


Hur är det med kulturen?

Någon som är sugen på att diskutera kandidater/spelvärda till årets Nobelpris i litteratur som lär utses nästa torsdag, 9/10.

Ladbrokes, Unibet m.fl. har ju rörliga odds. En del intressanta rörelser har skett. Tror man på vad the Guardian skrev 3/9 är det inget spelbart bland de fem första:

"Favourite this year, according to Ladbrokes' odds, is Japanese novelist Haruki Murakami at 5/1, with Ngugi in joint second place with Algerian novelist Assia Djebar. Roth, who recently announced his happy retirement from the world of novel writing, comes in at 16/1, as do the feted Czech writer Milan Kundera, and the Syrian poet, Adonis."

Ser man på listan över senaste årens vinnare bör det bli en man, inte poet eller novellist, europé, inte spanska....?
Lessing och Munro fäller Oates?
Är kenyanen och japanen troliga trots allt?
Ungrare står högt i kurs men 12 år sedan för nära?
Kan man tippa norskt? Jon Fosse sänkt från 30x till 21x och nu 18c (Unibet)
Vitryskan som manipulerades förra året, luftslott i år igen?
Rumänska underbarn?
Får Australien en chans?

Bästa spelvärde: Jon Fosse
Roliga öststatare: Mircea Cartrescu, Milan Kundera, Peter Nadas
Tråkiga favoriter: Haruki Murakami, Ngugi wa Thiong'o, Assia Djebar
Korsdraget: Don de Lillo


The Nobel Prize in Literature 2013
Alice Munro
"master of the contemporary short story"

The Nobel Prize in Literature 2012
Mo Yan
"who with hallucinatory realism merges folk tales, history and the contemporary"

The Nobel Prize in Literature 2011
Tomas Tranströmer
"because, through his condensed, translucent images, he gives us fresh access to reality"

The Nobel Prize in Literature 2010
Mario Vargas Llosa
"for his cartography of structures of power and his trenchant images of the individual's resistance, revolt, and defeat"

The Nobel Prize in Literature 2009
Herta Müller
"who, with the concentration of poetry and the frankness of prose, depicts the landscape of the dispossessed"

The Nobel Prize in Literature 2008
Jean-Marie Gustave Le Clézio
"author of new departures, poetic adventure and sensual ecstasy, explorer of a humanity beyond and below the reigning civilization"

The Nobel Prize in Literature 2007
Doris Lessing
"that epicist of the female experience, who with scepticism, fire and visionary power has subjected a divided civilisation to scrutiny"

The Nobel Prize in Literature 2006
Orhan Pamuk
"who in the quest for the melancholic soul of his native city has discovered new symbols for the clash and interlacing of cultures"

The Nobel Prize in Literature 2005
Harold Pinter
"who in his plays uncovers the precipice under everyday prattle and forces entry into oppression's closed rooms"

The Nobel Prize in Literature 2004
Elfriede Jelinek
"for her musical flow of voices and counter-voices in novels and plays that with extraordinary linguistic zeal reveal the absurdity of society's clichés and their subjugating power"

The Nobel Prize in Literature 2003
John M. Coetzee
"who in innumerable guises portrays the surprising involvement of the outsider"

The Nobel Prize in Literature 2002
Imre Kertész
"for writing that upholds the fragile experience of the individual against the barbaric arbitrariness of history"

The Nobel Prize in Literature 2001
Sir Vidiadhar Surajprasad Naipaul
"for having united perceptive narrative and incorruptible scrutiny in works that compel us to see the presence of suppressed histories"

The Nobel Prize in Literature 2000
Gao Xingjian
"for an æuvre of universal validity, bitter insights and linguistic ingenuity, which has opened new paths for the Chinese novel and drama"
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
sirlarsson (+25), Cazzius (+10)
scunnert är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 07:38   #2
 
Cazziuss avatar
 
Reg.datum: apr 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 218
Sharp$: 1071
Standard

Chansen att jag spelar på detta är minimalt men det är precis det här jag älskar med Sharps. Vem tänker ens på att spela på litteraturpriset, helt fantastiskt. Dessutom för en novis ser det ut som ett kunnigt inlägg.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
scunnert (+5)
Cazzius är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 09:18   #3
 
Moffegrevs avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 1 278
Sharp$: 1644

Fighting 2013/2014
Stats: 40 - 92 - 6
ROI: 101.06%
Vinstprocent: 30.30%

Standard

Hur är det med alla självutnämnda kulturexperter i tidningarna. Är det ngn som brukar kunna pricka in nobelpristagarna?
__________________
Fighting 2013:

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Moffegrev är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 10:14   #4
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 292
Sharp$: 6500
Standard

Ett tips, mest baserat på politisk korrekthet, får bli Assia Djebar. Kvinna och afrikanska. Jag vill minnas att det varje år talas om att för få kvinnor får Nobelpris, dessutom är Afrika en underrepresenterad kontinent på det här området.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
scunnert (+5)
erek är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 22:12   #5
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 227
Sharp$: 1690
Standard

Läckorna tätade


Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev Visa inlägg
Hur är det med alla självutnämnda kulturexperter i tidningarna. Är det ngn som brukar kunna pricka in nobelpristagarna?
Vill minnas att Expressens kultursida hade inside info och alltid gav ett kryptiskt (men rätt) meddelande under många år.

DN hade förra året en häftig interaktiv sida som följde oddsen http://www.dn.se/kultur-noje/folj-od...priset-direkt/ (man lobbade in Aleksejivitj för att visa påverkansbarheten bl.a)
scunnert är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-09, 13:03   #6
 
Khans avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 172
Sharp$: 2322
Standard

Vinnaren korad: Patrick Modiano från Frankrike!

Saxat från DN:

"Franske författaren Patrick Modiano får 2014 års Nobelpristagare i litteratur. ”För den minneskonst varmed han frammanat de ogripbaraste levnadsöden och avtäckt ockupationsårens livsvärld”, motiverar Svenska Akademien."

Någon som har koll på vad han stod i?
Khan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-09, 17:58   #7
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Solna
Inlägg: 103
Sharp$: 1084
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Khan Visa inlägg
Någon som har koll på vad han stod i?
Runt 11,00.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Khan (+1), scunnert (+5)
BraOdds är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-09, 22:46   #8
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Någon som läst något av honom? Har själv aldrig hört talas om honom ens... Kanske dumstrut på, men känns inte som någon som gemene man läser - som brukligt är, visserligen...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-09, 22:48   #9
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 227
Sharp$: 1690
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BraOdds Visa inlägg
Runt 11,00.
Vill minnas att han inte fanns på Unibet topp-50 i tisdag/onsdag.Orkade inte maila och få in ett odds efter att han dök upp på Ladbrokes i veckan och litteraturforum flaggat för honom....
scunnert är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-09, 22:56   #10
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Nobels fredspris i år - till vem? Finns det någon solklar favorit? Känns som om det alltid blir någon "okänd" djävel eller helt idiotiskt val. Tvivlar på att norrbaggarna vågar välja någon utav de "whistleblowers" som finns... Detta med tanke på deras nära samarbete med USA, menar jag.

I dessa tider skulle jag sätta mina pengar på Malala Yousafzai. Perfekt i dessa fucking genus och PK-tider... Hon är stark, men inte en kandidat, enligt mig...

Vad tror ni?
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-10, 00:16   #11
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 28
Sharp$: 956
Standard

En flaska rött senare. Ang. fulsprits tanke om någon ens läst nobelpristagaren i litteratur.


Gemene man läser inte Nobelprisvinnare i litteratur. Varför kan man fråga sig. Sverige har ingen litterär kanon. Vi är fega, blekfeta och konflikträdda. Vi vill helst tänka i svartvitt för enkelhets skull. Det viktigaste är ju att erbjuda allmänheten någon slags patenterad och ofta ideologisk vinklad version av fåniga försök till allmängiltiga sanningar. Det är lite där skon klämmer. Den svenska staten kan givetvis inte axla manteln. Vi vill inte gärna rangordna kultur. "Allt som heter kultur och alla som håller på med kultur är bra"-tänket leder till ofrånkomligen till mediokritet. Staten vill allmängiltiggöra kultur vilket ofta i slutändan leder till en himla plågsamt tragisk röra.

Jag åberopar ett avsnitt från "Fråga kultureliten" som sändes på SVT för ett år sen eller däromkring. Någon galen sossekossa som är verksam inom någon slags indieteater i hufvudstaden visste inte vad en wahwah-pedal var. Personligen tycker jag det är symptomatiskt för en vanlig typ av missuppfattning inom svensk kultur. Givetvis är det befängt att förutsätta att hon ska ha någon slags spetskompetens ang. något som sträcker sig bortom hennes räckvidd. Å andra sidan är det befängt att någon ens förväntar sig att hon ska veta vad en wahwah-pedal är.

Det finns klara problem med att hela tiden sänka kulturen till att hela tiden kretsa kring ett "minsta gemensamma nämnare-tänk". Givetvis kan hon inte nödvändigtvis någonting om musik ö.h.t. Hon håller på med teater, inte musik.

Det finns inga vettiga incitament för att egentligen intressera sig för kultur i Sverige. Det är helt enkelt ingenting som belönas i Sverige. Vad detta beror på, IMHO, är att vi är hjärntvättade att tänka att alla är lika bra precis hela tiden. Det är givetvis en uppenbart idiotisk tankefigur som ingen vettig människa bör begagna sitt medvetande med.

Personligen tycker jag att kultur kan berika livet. Samtidigt är det minst lika viktigt att se kultur för vad det är. Jag väljer att se det som någon slags möjlighet att förstå omvärlden utan att göra det på ett skitnödigt vetenskapligt sätt. Kultur är den gyllene mellanvägen, det perfekta instrumentet att illustrera allmänmänskliga företeelser. Kultur väcker känslor och aktiverar tankar. Det är viktigt.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Slurf (+10)

Senast redigerad av steffosaurus den 2014-10-10 klockan 00:20.
steffosaurus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-10, 03:42   #12
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av steffosaurus Visa inlägg
En flaska rött senare. Ang. fulsprits tanke om någon ens läst nobelpristagaren i litteratur.


Gemene man läser inte Nobelprisvinnare i litteratur. Varför kan man fråga sig. Sverige har ingen litterär kanon. Vi är fega, blekfeta och konflikträdda. Vi vill helst tänka i svartvitt för enkelhets skull. Det viktigaste är ju att erbjuda allmänheten någon slags patenterad och ofta ideologisk vinklad version av fåniga försök till allmängiltiga sanningar. Det är lite där skon klämmer. Den svenska staten kan givetvis inte axla manteln. Vi vill inte gärna rangordna kultur. "Allt som heter kultur och alla som håller på med kultur är bra"-tänket leder till ofrånkomligen till mediokritet. Staten vill allmängiltiggöra kultur vilket ofta i slutändan leder till en himla plågsamt tragisk röra.

Jag åberopar ett avsnitt från "Fråga kultureliten" som sändes på SVT för ett år sen eller däromkring. Någon galen sossekossa som är verksam inom någon slags indieteater i hufvudstaden visste inte vad en wahwah-pedal var. Personligen tycker jag det är symptomatiskt för en vanlig typ av missuppfattning inom svensk kultur. Givetvis är det befängt att förutsätta att hon ska ha någon slags spetskompetens ang. något som sträcker sig bortom hennes räckvidd. Å andra sidan är det befängt att någon ens förväntar sig att hon ska veta vad en wahwah-pedal är.

Det finns klara problem med att hela tiden sänka kulturen till att hela tiden kretsa kring ett "minsta gemensamma nämnare-tänk". Givetvis kan hon inte nödvändigtvis någonting om musik ö.h.t. Hon håller på med teater, inte musik.

Det finns inga vettiga incitament för att egentligen intressera sig för kultur i Sverige. Det är helt enkelt ingenting som belönas i Sverige. Vad detta beror på, IMHO, är att vi är hjärntvättade att tänka att alla är lika bra precis hela tiden. Det är givetvis en uppenbart idiotisk tankefigur som ingen vettig människa bör begagna sitt medvetande med.

Personligen tycker jag att kultur kan berika livet. Samtidigt är det minst lika viktigt att se kultur för vad det är. Jag väljer att se det som någon slags möjlighet att förstå omvärlden utan att göra det på ett skitnödigt vetenskapligt sätt. Kultur är den gyllene mellanvägen, det perfekta instrumentet att illustrera allmänmänskliga företeelser. Kultur väcker känslor och aktiverar tankar. Det är viktigt.

Hehe, har ingen aning om hur jag skall eller bör bemöta detta inlägg...?! Mitt inlägg var tyvärr off topic och jag frågade lite försynt om vilka kandidater som kan tänkas finnas i år till Fredspriset, då detta ändå är en tråd om Nobelpriset (litteratur), visserligen...

Resten utav ditt långa inlägg kan jag med ett par ord bemöta och de är: politisk- eller icke-politisk korrekthet - svårare än så är det inte... Svensk media av idag är den mest förrädiska av dem alla - de vill inte åt sanningen, de vill dölja den och allt detta i namnet utav politisk korrekthet.

"Däråt vindarna blåser, faller löven..."

Kan jag få copyright på denna strof, månne...?
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-10, 05:29   #13
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8278

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Leta efter terrorister och krigshetsare.
Fredspriset brukar gå till någon som bombar på rejält

Barack Obama, Yassir Arafat...
Världens största krigsmakt, vars arme används dygnet runt vimlar av pristagare.
Behöver mer sägas ???

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Nobels fredspris i år - till vem? Finns det någon solklar favorit? Känns som om det alltid blir någon "okänd" djävel eller helt idiotiskt val. Tvivlar på att norrbaggarna vågar välja någon utav de "whistleblowers" som finns... Detta med tanke på deras nära samarbete med USA, menar jag.

I dessa tider skulle jag sätta mina pengar på Malala Yousafzai. Perfekt i dessa fucking genus och PK-tider... Hon är stark, men inte en kandidat, enligt mig...

Vad tror ni?
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Slurf (+5)

Senast redigerad av putte64 den 2014-10-10 klockan 05:34.
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td