Citat:
Ursprungligen postat av Sprite
Kul med lite statistik
Synd att det bara är för 124 omgångar då det inte säger så mycket, men alltid trevligt att se vart det kan finnas lite tendenser åt.
|
Jag är inte alldeles säker på att statistiken blir bättre för att man har med ett större underlag, när det betyder att uppgifterna samtidigt blir äldre. När jag jämför V75 med t.ex. V64 som körs betydligt mer frekvent och därför har ett naturligt större material så ser jag inga uppseendeväckande skillnader som skulle kunna förklaras med att det statistiska underlaget för V75 är för litet. V86 som körs ungefär lika ofta har också siffror som ligger i linje med V75.
Även om det kanske inte märkts så mycket år från år, så har det ändå skett en hel del förändringar med V75-spelandet sedan det startade. Filinlämning av reducerade system, robotbegränsningar, V75 Tillsammans, spel för alla rätt, annan redovisning av spelarnas streck, utländska partners, skoinfo, omflyttning av spelkanal från bana och ombud till internet, bättre intervjuer nära spelstopp, ändrade jackpotgränser och jackpotregler etc. Även det faktum att t.ex. Örebro ändrat sina distanser för att innerspåret skall bli bättre och att det införts open stretch på några banor (som Åby och Skellefteå har kvar, medan Halmstad och Eskilstuna skrotat sina) gör att man till sist jämför äpplen och päron.
Det är också därför jag inte har med omgångar som avgjorts utomlands i statistiken. Det är andra reglementen där som gäller, och att rakt av jämföra det med svenskt trav tycker jag inte är rätt. Men jag hoppas kunna bygga ut statistiken på V75 med ytterligare ett år under 2015, men mer än tre år gamla uppgifter vet jag inte om jag vill ha i materialet, och med nästan 200 omgångar V75 kommer varje omgång i sig att påverka så lite att medelvärden och medianer påverkas ytterst lite om inte något händer med spelandet.