När jag sa efteråt att Harry var chanslös med facit i hand menade jag att det inte fanns något sannolikt sätt han kunde vinna loppet på med tanke på hans insats kontra de andra hästarnas insatser. Vinner man inte med den öppningen och varvningstiden så har jag svårt att se han vinna en enda gång om de hade kört om loppet 10 ggr med samma prestationer.
Preparékörning har väl aldrig bestraffats? Då hade ingen tränare eller ägare vågat säga att man ska göra det. Kuskarna har bättre koll och säger att de "kommer backa ner och köra till slut" vilket är precis detsamma utan att säga ordet preparé.
Tänk själv hur omöjligt det skulle vara att dömma för preparé i tveksamma fall. Ska en mer betrodd häst som släpper ledningen till en mindre betrodd bestraffas eller måste man alltid gasa då? Får man backa ner från början från spår 6,7,8 bakom bilen eller måste alla gasa rejält första 200m innan man får köra hur man vill? Blir bara löjligt, låt folk köra preparé men var öppna med det till oss spelare säger jag.