Haha..jag ser reglerna som en ren panikåtgärd, där man ville visa handlingskraft.
Grundproblematiken handlar ju om att alltför få spelare förstår något så basalt som att det är RADERNA som är urvalsobjektet i streckspelen. Det är raderna som fördelar pengarna. De har egna egenskaper som det gäller att uppskatta och sen ska du välja ut de rader som man tycker passar dig och ditt spel. Det är inte någon enskild häst, spik eller skräll, som avgör. En rad är som en lott - det är dessa du väljer bland. Fördelen med rader jämfört med en trisslott är att om du är kunnig så kan du välja ut rader som är bättre än andra. En lott är en lott - omöjligt att skilja bra från dåliga men så är det alltså inte med spelobjektet travrader.
Jag ogillar begreppet REDUCERING och ännu mer begreppen matematiska respektive reducerade system eftersom det finns bättre indelningar och vokabulär. Ser jag någon självutnämnd expert som föreläser om reduceringsgrad vill jag aldrig mer ödsla tid att lyssna eller läsa något från denne. Jag tycker också det är förkastligt att medias experter - betalade av ATG - pratar om jokersystem hela tiden. Men det förvånar såklart inte i en reglerad värld där ST äger både ATG (stora delar i alla fall) och Travronden - som i sin tur är ekonomiskt beroende av att få in de miljoner som Jokersystemet genererar. Travronden har bokstavligen miljoner skäl att inte utföra det journalistiska uppdraget när ATG är inblandat.
Jag kan fortsätta.. men just nu är jag mest på jakt efter robotspelare... men det är en annan historia som kommer på en blogg någonstans någongång.