Ämne: ATG varnar
Visa ett inlägg
Gammal 2015-02-14, 02:56   #88
Solo
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 222
Sharp$: 1510
Standard

Jag älskar livets sannolikheter. 0-100%, där emellan ligger säkerheten i rykten, påståenden, risker, möjligheter. En av människans många svagheter är vår oförmåga att göra korrekta bedömningar. Vi överskattar och underskattar, vi förenklar, vi älskar berättelser istället för fakta och, såklart, vi klarar inte av att förstå vad som är hönan och vad som är ägget.

Vi klarar helt enkelt inte av att bedöma livets sannolikheter. Ex så övervärderar nästan alla chansen att bli miljonär på V75 och underskattar risken att just de ska drabbas av en skilsmässa. Det är också väl känt att vi klarar rätt bra att förstå känslan som skulle uppstå om vi vann 20 miljoner eller om vi fick besked om obotlig cancer. Men vi överskattar det grövsta hur länge denna känsla skulle finnas kvar. Men jag tycker vi har bra ursäkter: världen är för komplex för att vi ska kunna förstå den, vi matas av nyheter om extrema och ovanliga saker så vi luras tro att de är vanligare än vad de är.

Inom travets värld är experterna dessutom inga experter, de är historieberättande journalister. Så det är inte lätt att verkligen förstå travspelets hemligheter.

En intressant fråga efter allt svamlande blir: vad är sannolikheten för följande påståenden?

Ett spelsyndikat kontrollerar minst ett utländskt spelbolag (paribet), kanske ett par till. De lyckas skriva avtal med ATG under nuvarande ledning och i det avtalet står det att de får arrangera/delta i atg:s olika spelformer. ATG ser dem som en partner, en aktör som hjälper till att öka omsättningen och för detta arbete får de såklart betalt. Det de behöver göra är att betala tillbaka 4% av all omsättning till ATG. Men vårt kära ATG:s vänlighet och servicekänsla stannar inte här, de får dessutom 30 dagars fri kredit innan avstämning sker.

ATG vet att det här bolaget inte har några kunder under uppbyggnadsfasen men tillåter spel från ett antal betaspelare så paribet kan testa sina system och rutiner. Nu visar det sig att dessa få betatestare omsätter stora summor, de spelar på i princip varje spelform dag efter dag. Och de är jävlar-i-mig duktiga också! Det visar sig att de drar hem 10-tals, kanske 100-tals miljoner i vinster.

Jag glömde nämna att ATG delegerar allt ansvar kring att systembegränsningarna följs till paribet. ATG tycker de uppfyller sitt ansvar och de ser inga risker med ex pengatvätt eller liknande. Nej en enda stor fil med alla inlämnade rader är det enda som behöver lämnas över.

Sett ur spelarna som kontrollerar paribet perspektiv innebär den här historien att de istället för de svenska ATG-spelarnas 35% spelavdrag får 4% avdrag. Eftersom de kontrollerar sig själva kan se såklart riskfritt strunta i systembegränsningarna och välja enkelrader helt fritt.

Jag glömde visst säga att i ATG:s styrelse sitter representanter från svenska staten.

Slut på påstående.

----------------------

Vågar någon ge sin offentliga sannolikhetsvärdering kring påståendets korrekthet? Är det 0% chans att det är så här det gått till? 100%? Världen är sällan så säker men hur stor är sannolikheten att vi har en situation som denna, samtidigt som väldigt få journalister granskar uppslaget?

Är det kanske ren avundsjuka som får den tappre hatten helander att skrika om att vargen här?

Spelare: ge mig oddsen!
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat