Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-02-14, 00:03   #76
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Lite OT:

Fast Berglund visar upp en ganska frapperande okunskap när han tror att det är meningsfullt att jämföra "systemrenset", som var x11, med spelprocenten. Trots att det helt saknas någon koppling mellan systemrenset och spelprocenten. ( Det har aldrig funnits någon koppling systemrenset och någon spelindikator!
Tänk, jag VISSTE att du skulle kommentera det där...
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-14, 00:05   #77
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2397
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mr_kusk Visa inlägg
Enklaste sättet att komma till bukt med detta problem är att ta bort filinlämning. Det är filinlämningen som är problematiken. Tar man bort den blir det lika för alla.
Absolut inte.

Det blir fortfarande lika orättvist eftersom det inte är i systemuppläggen som orättvisorna har legat.

Det borde vara totalt självklart för alla att alla borde få välja exakt vilka rader man vill spela, hur många rader man vill spela och hur många ggr man vill spela varje rad.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-14, 00:06   #78
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2397
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Tänk, jag VISSTE att du skulle kommentera det där...
Jo, men håller du inte med om att det är märkligt att det går att vara så pass insatt och samtidigt visa upp så stora kunskapsluckor?
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-14, 00:11   #79
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mr_kusk Visa inlägg
Enklaste sättet att komma till bukt med detta problem är att ta bort filinlämning. Det är filinlämningen som är problematiken. Tar man bort den blir det lika för alla.
Näe, det är inte filinlämningen som är problemet. Filinlämning är nog ett måste för att en stor del av spelarna under 50 år skall spela över huvudtaget. Att kunna putsa till sitt system genom att ställa lite villkor är i alla fall ett krav för att jag skall spela.

Problemet är jackpot, rabatter, krediter och regler som rundas.

Ansvarig för att vi har jackpottar är ATG.
Det är ATG som ger bort nästan hela spelavdraget till de utländska bolagen så att de kan ge stora rabatter till sina spelare.
Det är ATG som ger dessa spelsyndikat 30 dagars kredit, de behöver inte ens ha kapitalet de investerar.
Det är ATG som instiftar regler de sedan inte kan kontrollera, utan överlåter till spelsyndikaten själva att kontrollera att de följer reglerna...

Den gemensamma nämnaren i denna problemuppställning är ATG. De har varit mer än lovligt naiva som bjudit ut svenska spelmiljarder på en internationell marknad de inte haft en susning om hur den fungerat.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Ardberg (+5), Migge (+1)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-14, 00:13   #80
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Jo, men håller du inte med om att det är märkligt att det går att vara så pass insatt och samtidigt visa upp så stora kunskapsluckor?
Jo, det är märkligt, men jag tackar och tar emot varje gång det finns spelexperter som inte förstår hur det fungerar. Det ökar mina chanser att vinna.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-14, 00:20   #81
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 57
Sharp$: 1083
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mr_kusk Visa inlägg
Enklaste sättet att komma till bukt med detta problem är att ta bort filinlämning. Det är filinlämningen som är problematiken. Tar man bort den blir det lika för alla.
Nej, det är inte det enklaste sättet. Det är det dyraste. ATG skulle förlora massor av kunder i Sverige och övriga Norden.

Det enda sättet är att stoppa alla rakebackdrivna utlandsombud. Det vill säga alla ombud utom Norge, Danmark, Finland och Frankrike.

Övriga utlandsombud är uppbyggda av ett enda skäl och det finns ingen marknad alls för spel på svenskt trav på dessa ställen.

Att ST/SG och majoriteten av hästägare gått på den bluffen är och förblir en gåta.
almen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-14, 00:21   #82
 
mr_kusks avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 117
Sharp$: 1205
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Absolut inte.

Det blir fortfarande lika orättvist eftersom det inte är i systemuppläggen som orättvisorna har legat.

Det borde vara totalt självklart för alla att alla borde få välja exakt vilka rader man vill spela, hur många rader man vill spela och hur många ggr man vill spela varje rad.

Filinlämning är väl ändå förutsättningen för dessa utländska " pengatvättande" bolagen att kunna göra dessa 100k+ system att gå med vinst i längden. Slutar atg med filinlämning så anatar jag att vi mister dessa trista kunder framöver. Eller har jag missförstått?
mr_kusk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-14, 00:29   #83
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Precis så är det.
Ingen i Tasmanien vet ett skit om svenskt trav.

Citat:
Ursprungligen postat av almen Visa inlägg
Nej, det är inte det enklaste sättet. Det är det dyraste. ATG skulle förlora massor av kunder i Sverige och övriga Norden.

Det enda sättet är att stoppa alla rakebackdrivna utlandsombud. Det vill säga alla ombud utom Norge, Danmark, Finland och Frankrike.

Övriga utlandsombud är uppbyggda av ett enda skäl och det finns ingen marknad alls för spel på svenskt trav på dessa ställen.

Att ST/SG och majoriteten av hästägare gått på den bluffen är och förblir en gåta.
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-14, 00:35   #84
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2397
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mr_kusk Visa inlägg
Filinlämning är väl ändå förutsättningen för dessa utländska " pengatvättande" bolagen att kunna göra dessa 100k+ system att gå med vinst i längden. Slutar atg med filinlämning så anatar jag att vi mister dessa trista kunder framöver. Eller har jag missförstått?
Oja. ATG trodde också att det var graden av uppdelning av raderna på många kuponger som var huvudnyckeln. Inget kunde vara mer fel.

Dessutom skulle omsättningen rasa mer än du ens kan drömma om.

Det är i upplägget av fördelningen av spelavdraget mellan ATG och partnern som roten till det onda sitter.

Det är t o m så att borttagning av filinlämning skulle förvärra problemet!

ATG tar ju emot systemen från respektive partner klumpvis. Det skulle innebära att det var business as usual för dem. Den helt ogenomtänkta idén skulle bara drabba inhemska spelare.

Kort sagt: Du har missförstått ( eller inte uppfattat ) hur spel från ATGs utlandspartners går till och vad som är drivkraften till att spela via dessa spelbolag.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-14, 00:50   #85
 
mr_kusks avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 117
Sharp$: 1205
Standard

Nej, förbjud allt spel utomnordiskt. Även filinlämning, max 10st kuponger. Tror det kan vara medicinen. Är man inte nöjd med en max reduceing på 75% med hjälp av 10 kuponger får man väl börja åka skridskor eller liknande.
mr_kusk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-14, 01:14   #86
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mr_kusk Visa inlägg
Nej, förbjud allt spel utomnordiskt. Även filinlämning, max 10st kuponger. Tror det kan vara medicinen. Är man inte nöjd med en max reduceing på 75% med hjälp av 10 kuponger får man väl börja åka skridskor eller liknande.
Medicinen för vadå? Humanismens seger över skridskoåkande matematiker?
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-14, 01:14   #87
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2397
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mr_kusk Visa inlägg
Nej, förbjud allt spel utomnordiskt. Även filinlämning, max 10st kuponger. Tror det kan vara medicinen. Är man inte nöjd med en max reduceing på 75% med hjälp av 10 kuponger får man väl börja åka skridskor eller liknande.
Det är för härligt. Att just ens egna preferenser borde utgöra gränsen.

Faktum är att det inte finns något spelteoretiskt stöd för att någon godtycklig gränssättning för antal system skulle göra systemspelande från rättvist till orättvist.

Hela grejen med systembegränsningarna var att man ville dölja vad som pågick så att det inte direkt skulle gå att ifrågasätta mha de spelmått som finns tillgängliga.

Det är helt enkelt inte där problemet sitter eller någonsin har suttit.

En borttagning av de inhemska systembegränsningarna skulle garanterat öka omsättningen.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
overpace (+10), bokis29 (+5)
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-14, 02:56   #88
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 222
Sharp$: 1510
Standard

Jag älskar livets sannolikheter. 0-100%, där emellan ligger säkerheten i rykten, påståenden, risker, möjligheter. En av människans många svagheter är vår oförmåga att göra korrekta bedömningar. Vi överskattar och underskattar, vi förenklar, vi älskar berättelser istället för fakta och, såklart, vi klarar inte av att förstå vad som är hönan och vad som är ägget.

Vi klarar helt enkelt inte av att bedöma livets sannolikheter. Ex så övervärderar nästan alla chansen att bli miljonär på V75 och underskattar risken att just de ska drabbas av en skilsmässa. Det är också väl känt att vi klarar rätt bra att förstå känslan som skulle uppstå om vi vann 20 miljoner eller om vi fick besked om obotlig cancer. Men vi överskattar det grövsta hur länge denna känsla skulle finnas kvar. Men jag tycker vi har bra ursäkter: världen är för komplex för att vi ska kunna förstå den, vi matas av nyheter om extrema och ovanliga saker så vi luras tro att de är vanligare än vad de är.

Inom travets värld är experterna dessutom inga experter, de är historieberättande journalister. Så det är inte lätt att verkligen förstå travspelets hemligheter.

En intressant fråga efter allt svamlande blir: vad är sannolikheten för följande påståenden?

Ett spelsyndikat kontrollerar minst ett utländskt spelbolag (paribet), kanske ett par till. De lyckas skriva avtal med ATG under nuvarande ledning och i det avtalet står det att de får arrangera/delta i atg:s olika spelformer. ATG ser dem som en partner, en aktör som hjälper till att öka omsättningen och för detta arbete får de såklart betalt. Det de behöver göra är att betala tillbaka 4% av all omsättning till ATG. Men vårt kära ATG:s vänlighet och servicekänsla stannar inte här, de får dessutom 30 dagars fri kredit innan avstämning sker.

ATG vet att det här bolaget inte har några kunder under uppbyggnadsfasen men tillåter spel från ett antal betaspelare så paribet kan testa sina system och rutiner. Nu visar det sig att dessa få betatestare omsätter stora summor, de spelar på i princip varje spelform dag efter dag. Och de är jävlar-i-mig duktiga också! Det visar sig att de drar hem 10-tals, kanske 100-tals miljoner i vinster.

Jag glömde nämna att ATG delegerar allt ansvar kring att systembegränsningarna följs till paribet. ATG tycker de uppfyller sitt ansvar och de ser inga risker med ex pengatvätt eller liknande. Nej en enda stor fil med alla inlämnade rader är det enda som behöver lämnas över.

Sett ur spelarna som kontrollerar paribet perspektiv innebär den här historien att de istället för de svenska ATG-spelarnas 35% spelavdrag får 4% avdrag. Eftersom de kontrollerar sig själva kan se såklart riskfritt strunta i systembegränsningarna och välja enkelrader helt fritt.

Jag glömde visst säga att i ATG:s styrelse sitter representanter från svenska staten.

Slut på påstående.

----------------------

Vågar någon ge sin offentliga sannolikhetsvärdering kring påståendets korrekthet? Är det 0% chans att det är så här det gått till? 100%? Världen är sällan så säker men hur stor är sannolikheten att vi har en situation som denna, samtidigt som väldigt få journalister granskar uppslaget?

Är det kanske ren avundsjuka som får den tappre hatten helander att skrika om att vargen här?

Spelare: ge mig oddsen!
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-14, 03:45   #89
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Omöjligt att göra, för det är inte ETT påstående.

Citat:
Ursprungligen postat av Solo Visa inlägg
Jag älskar livets sannolikheter. 0-100%, där emellan ligger säkerheten i rykten, påståenden, risker, möjligheter. En av människans många svagheter är vår oförmåga att göra korrekta bedömningar. Vi överskattar och underskattar, vi förenklar, vi älskar berättelser istället för fakta och, såklart, vi klarar inte av att förstå vad som är hönan och vad som är ägget.

Vi klarar helt enkelt inte av att bedöma livets sannolikheter. Ex så övervärderar nästan alla chansen att bli miljonär på V75 och underskattar risken att just de ska drabbas av en skilsmässa. Det är också väl känt att vi klarar rätt bra att förstå känslan som skulle uppstå om vi vann 20 miljoner eller om vi fick besked om obotlig cancer. Men vi överskattar det grövsta hur länge denna känsla skulle finnas kvar. Men jag tycker vi har bra ursäkter: världen är för komplex för att vi ska kunna förstå den, vi matas av nyheter om extrema och ovanliga saker så vi luras tro att de är vanligare än vad de är.

Inom travets värld är experterna dessutom inga experter, de är historieberättande journalister. Så det är inte lätt att verkligen förstå travspelets hemligheter.

En intressant fråga efter allt svamlande blir: vad är sannolikheten för följande påståenden?

Ett spelsyndikat kontrollerar minst ett utländskt spelbolag (paribet), kanske ett par till. De lyckas skriva avtal med ATG under nuvarande ledning och i det avtalet står det att de får arrangera/delta i atg:s olika spelformer. ATG ser dem som en partner, en aktör som hjälper till att öka omsättningen och för detta arbete får de såklart betalt. Det de behöver göra är att betala tillbaka 4% av all omsättning till ATG. Men vårt kära ATG:s vänlighet och servicekänsla stannar inte här, de får dessutom 30 dagars fri kredit innan avstämning sker.

ATG vet att det här bolaget inte har några kunder under uppbyggnadsfasen men tillåter spel från ett antal betaspelare så paribet kan testa sina system och rutiner. Nu visar det sig att dessa få betatestare omsätter stora summor, de spelar på i princip varje spelform dag efter dag. Och de är jävlar-i-mig duktiga också! Det visar sig att de drar hem 10-tals, kanske 100-tals miljoner i vinster.

Jag glömde nämna att ATG delegerar allt ansvar kring att systembegränsningarna följs till paribet. ATG tycker de uppfyller sitt ansvar och de ser inga risker med ex pengatvätt eller liknande. Nej en enda stor fil med alla inlämnade rader är det enda som behöver lämnas över.

Sett ur spelarna som kontrollerar paribet perspektiv innebär den här historien att de istället för de svenska ATG-spelarnas 35% spelavdrag får 4% avdrag. Eftersom de kontrollerar sig själva kan se såklart riskfritt strunta i systembegränsningarna och välja enkelrader helt fritt.

Jag glömde visst säga att i ATG:s styrelse sitter representanter från svenska staten.

Slut på påstående.

----------------------

Vågar någon ge sin offentliga sannolikhetsvärdering kring påståendets korrekthet? Är det 0% chans att det är så här det gått till? 100%? Världen är sällan så säker men hur stor är sannolikheten att vi har en situation som denna, samtidigt som väldigt få journalister granskar uppslaget?

Är det kanske ren avundsjuka som får den tappre hatten helander att skrika om att vargen här?

Spelare: ge mig oddsen!
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-14, 08:33   #90
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mr_kusk Visa inlägg
Nej, förbjud allt spel utomnordiskt. Även filinlämning, max 10st kuponger. Tror det kan vara medicinen. Är man inte nöjd med en max reduceing på 75% med hjälp av 10 kuponger får man väl börja åka skridskor eller liknande.
Jag tror att det skulle kunna finnas plats för traditionella ATG-ombud i t.ex. Bangkok, Phuket, Las Palmas, Mallisa etc. Turistorter med en stor andel svenskar och andra nordiska människor. New York, London, Barcelona, Paris etc är inte heller omöjligt. Men det skall ju vara ombud som får ungefär lika lite betalt som svenska ombud. Spelet blir inte kriminellt bara för att det kommer från ställen utanför Norden. Det är upplägget som är det felaktiga.

När det kommer till filinlämning så spelar det ingen som helst roll om jag streckar 1x2x5x10x10x10x10=100.000 rader på en lapp, eller om jag väljer att lämna in 100.000 kuponger med sju spikar. Men ATG tycker att jag inte får göra enligt det senare.

Det är här ATG håller på att tappa taget. De förstår inte att unga spelare med universitetsexamen med t.ex. statistik och matematik som ämnen, som har pluggat spelteoriböcker i en omfattning som vida överstiger vad ett vanligt bibliotek har och som har tillgång till nästan obegränsat med datakraft vill använda sina kunskaper. Att fylla i en kupong med en kulspetspenna, att behöva betala för statistiska utfall som inte är sannolika eller att känna sig begränsade är inget som de ser fram emot. 35% spelavdrag på streckspel och 20% på vinnarspel är väl inte heller något man vill spela emot på sikt. Men om man spelar vill man vara säker på att man spelar på samma villkor. Det är det som brister.

Anitra Steen, hustru till Göran Persson och styrelseordförande för Svenska Spel konstaterade i veckan att "ATG har en åldrande kundkrets och har misslyckats med att hitta nya kunder". Jag tror hon är väldigt spot-on med det uttalandet.
Gör man ett demografiskt diagram över Sveriges befolkning och ATG:s kunder för att jämföra kommer man bli rädd när man ser hur få unga som spelar på ATG. ATG och Triss-kunderna ligger rätt nära varandra. När såg du senast ungdomar skrapa Triss i TV-rutan?
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+10)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td