Visa ett inlägg
Gammal 2015-06-10, 12:45   #51
overpace

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 131
Standard

Tråden blir som en liten blogg. Tänkte dela några tankar om hur jag ser på saken.

Jag försöker ha ett långsiktigt tänk. Att försöka vinna så ofta som möjligt är inte planen. Inte att vinna så sällan som möjligt heller, hehe, men slutresultat på fem års sikt måste gå före önskan att gå o lägga sig som en vinnare varje lördag. Om man t ex tar bolag Tomteverkstan kan det vara så att sjuan inte sitter ens en gång på tio. Bolag Trams kanske kan gå in lite oftare då det är lite mer favoritbetonat.

Inte så ofta alltså, men jag skulle inte spela så här om jag inte vore övertygad om vinst på sikt.

Fyra faktorer som påverkar hur bra det kommer att gå. Det finns ju fler, t ex förmågan att hantera med- o motgångar, men här är mina fyra rankade i viktighetsordning.

Nr 4 är förmågan att konstruera fiffiga systemmodeller. Det är helt klart ett hjälpmedel men det minst viktiga i den här rankingen.

Nr 3 är förmågan att chansvärdera hästarna. Klart viktigare än systemets utseende. Det finns dock en gräns för hur mycket skickligare än Allmänheten man kan vara, så några garantier för rikedom finns inte även om man tror sig veta mer än de flesta. Däremot läggs väl här grunden till att långsiktigt ligga på rätt sida om +-0-strecket.

Nr 2 är förmågan/insikten att placera sig i en spelmiljö som passar det egna tänket. Det spelar ingen roll att man kan skapa system och ranka hästar, om man spelar stora system i en miljö där höga utdelningar är sällsynta. Blir det favoritparader och femrättsjackpot vecka efter vecka är man rökt, och man får lägga ner eller börja spela på favoriterna. ATG har dock fattat att spelarna inte gillar evigt låga utdelningar och att utdelningarna varit skadligt låga en längre tid. Det verkar som att man nu försöker skapa lite svårare omgångar.

Nr 1 är turen/slumpen. Ja, faktiskt. Turen att de korrekta analyserna kommer i en o samma omgång eller "turen" att alla pajasidéer kommer i omgångar där man ändå spruckit på något annat. Turen att man har de små marginalerna med sig de omgångar man både rankat bra och utdelningen är hög. Efter fem år är det en jäkla skillnad om högsta vinsten varit fem miljoner eller om den varit en miljon. V75 är ett sånt spel. Man kan gå med vinst utan storvinster men den riktiga succén kräver ett eller flera rejäla tillslag. För detta behövs tur eller i varje fall avsaknad av otur! Visst kan man öka "turen" genom hårt arbete, men det faller under punkt nr 3. Det är inte det jag talar om.

Senast redigerad av overpace den 2015-06-10 klockan 12:47.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat