Visa ett inlägg
Gammal 2015-06-12, 12:55   #64
Migge
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3626
Standard

Debatten rullar vidare angående ATG's utspel om spellicenser:

ATG/ST vill införa ett licenssystem för andra spelbolag samt att slopa monopolet. Jag undrar om de utländska spelbolagen är så pigga på det. Att flytta verksamhet från ex Malta med i princip noll i skatt till Sverige tror jag inte känns lockande för dem.

Det borde vara fortsatt intressant att betala noll i skatt på något skatteparadisland istället för att betala ex 20% i skatt på nettot här i Sverige.

Tror också att det svenska höga skattesystemet är så pass rotat här i landet bland både medborgare och politiker. Även om ATG/ST tror på sänkt skatt hos de svenska politikerna i framtid vill jag mena att de har fel. Oavsett partifärg i regeringsställning har skattesatsen för spel i princip aldrig sänkts här i Sverige.

Vi skall också komma ihåg att de utländska spelbolagen idkar vadhållning medan ATG bedriver totalisatorspel. Vad jag vet har inget spelbolag utomlands totalisatorspel mot den svenska marknaden. Det innebär krasst att det svenska totalisatorspelet inte är konkurrensutsatt från en utländsk marknad förutom då ren vadhållning.

Det bästa vore vara att ST väljer att flytta sitt eget spelbolags (ATG) onlineverksamhet till ex Malta. Då sänker man skatten till noll och får drygt ca 650.000.000 kr över. Dvs att inte onlinespelet beskattas. Kvar här hemma lämnas enbart offlinespel (ombudsspelet) som står för ca 50% utav omsättningen.

Då skulle prispengarna kunna fördubblas över en natt. Jag vill tro att liksom FIFA så förstår enbart våra folkvalda ordet pengar. Uteblivna skatteintäkter, ja då börjar säkert våra politiker vakna.

Källa: http://www.travnet.se/hammarstrom/20...fran-utlandet/
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat