Visa ett inlägg
Gammal 2015-06-28, 15:46   #82
overpace

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg

Eftersom jag beslutade mig först idag så är inte alla detaljer klara. Den närmaste tiden får ses som en testspelsperiod med riktiga pengar. I framtiden tänker jag mig att det bästa vore att sprida insatserna på flera bolag, som är uppbyggda efter olika modeller, men just nu nöjer jag mig med två. Bara för att man testar sig fram behöver det inte säkert betyda att systemen blir misslyckade.
Kör ett citat från mig själv ovan (från 1 juni) och egentligen ska väl testperioder vara lite längre än bara några veckor, men modellen har tydliga brister och jag måste därför in och joxa direkt. Därför gäller nu följande.

Tomteverkstan lämnas i stort sett oförändrad. Samma andelspris 700 kr och ett spiklöst system. Därutöver en ganska stor mängd reduceringsvillkor, som kan variera lite beroende på hur omgången ser ut.

Trams ändras en del. Först o främst öppnar jag två nya bolag- Trams2 och Trams3. Upplägget i alla Tramslagen kommer att bli detsamma. Andelspriset ändras till 400 kr och de som tyckte 700 var lagom får helt enkelt gå ner i insats eller lägga till en hundring och köpa två andelar.

Tanken från början var att Trams skulle ha en spik som var ganska betrodd för att hålla nere tiden mellan vinsttillfällena. Samtidigt ville jag hålla det enkelt med en ganska simpel ABC-reducering. Det upplägget funkar dock inte alls.

De låga utdelningarna är inte intressanta om man spelar riktigt stora system så därför införs reducering på utdelningsintervall för alla system. Rader som beräknas ge en utdelning under ca 20 000 reduceras bort.
En positiv effekt av det är att jag inte behöver vara rädd att spika en storfavorit. De enkla raderna förvinner ju i alla fall. Utan den här reduceringen skulle en alltför stor del av raderna ge dålig utdelning med spik på en storfavorit.
En negativ effekt är att ATGs vansinniga begränsning på 5000 kuponger blir en faktor att räkna med. Är man med i alla fyra bolagen kan man hamna i gränslandet emellanåt. Jag kommer att meddela hur många kuponger varje bolag drar och det syns även på bilderna jag postar.

Utöver utdelningsreduceringen så är ambitionen att hålla en enkel ABC-reducering, MEN det kan ändras med kort varsel. På lite sikt skulle jag tro att det kommer att ändras. Ju enklare system desto lättare för mig att skapa dem och desto lättare för alla att förstå dem, men vår bekvämlighet ska väl inte hindra vinstpotentialen?

Tramssystemen kommer att innehålla tre olika spikar. I Trams kommer den spik som har den högsta procenten att finnas. De som nu är medlemmar i Trams kommer alltså att få det som ursprungligen var menat, nämligen en spik med rätt stor vinstchans. I Trams2 kommer spiken med näst högst procent att finnas och i Trams3 spiken med lägst procent. Med procent menas alltså inte vilken procentchans jag själv tror på. Om jag valt ut en häst så är jag nöjd med procenten oavsett vilket bolag den spikas i. Att placera ut dem så här är ett sätt att få kontinuitet.

Detta borde innebära att att Trams blir det bolag som oftast får in sjuan (dessutom kommer väl kassan oftast att vara störst där) medan på fem års sikt Trams3 möjligen kommer att vara bolaget med bäst avkastning. Men det handlar om spel, så det vet man liksom inte säkert!

Senast redigerad av overpace den 2015-06-28 klockan 15:51.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat