FÖRÄNDRING: Trams3 är lagd i viloläge. Med flera system minskar tydligen intresset för system med outsiderspikar. Systemen "äter kassa" av varandra. Det fungerade i teorin men inte i verkligheten. Lediga platser finns i Trams2.
EN TILL FÖRÄNDRING: Inga system under 20 000 rader kommer att lämnas in. Är det "STORA SYSTEM PÅ V75-TILLSAMMANS" så är det. Det måste alltså finnas minst 10 000 i kassan.
------------------------------------
EN FÖRÄNDRING SOM KOMMER ATT SKE EFTERHAND: Skillnaderna mellan systemen kommer att öka. Vet inte riktigt hur fort det kommer att ske, för jag måste ju lägga lite tid på att kolla upp hästarna också.
En grundidé jag haft är riskspridning. Man sprider sina insatser i flera olika bolag. Med riskspridning skulle vinsterna komma mer utspritt och utan alltför långa perioder utan vinster (variansen skulle minska, som spelmatematikerna säger). Det är därför jag föreslagit att man ska vara medlem i alla lag - just för att minska riskerna.
Nu har skillnaderna varit för små. Bl a är rankingen exakt densamma i alla lag och det ska åtgärdas efterhand. Exakt hur det ska se ut får vi se, men förmodligen kommer jag att göra en tydligare beskrivning av de olika lagen.
Ett exempel på det skulle kunna vara att i Trams spika en favorit nästan allt talar för,
OM det finns en sådan favorit.
Sorbet i Kalmar var en sådan favorit, men Carabinieri i lördags var det inte. Med facit i hand skulle Trams-systemet inte lämnats in.

Men det är lätt att säga i efterhand.
-----------------------------------
Några ord om min personliga spelmodell.
Det är Tomteverkstan som är bolag nr 1. Övriga bolag ska utvecklas till att bli komplement för Tomteverkstan. Medverka till riskspridning, om man så vill.
Jag tycker mig märka att de flesta föredrar enklare varianter och gärna favoriter som spikar. För all del, det behöver inte innebära att de systemen blir dåliga, men när jag har tid över att fundera på systembyggen så är det komplexa byggen, typ Tomteverkstan, som jag ägnar mig åt.
I nuläget är Tomteverkstan för enkel. Delvis för att inte skrämma bort folk!

Men också för att jag inte hunnit anpassa mig till de nya nivåerna.