Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-07-04, 15:57   #91
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Makalös skitomgång. Blåsning efter blåsning. Kommentarer överflödiga.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 12:39   #92
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Jaha, gott folk, jag har just haft en ganska fasansfull upplevelse. Nämligen läst allt det som skrivits i denna tråd. Måste nog medge att det inte var alldeles lättläst.

Förändringarna jag gjort inför gårdagens omgång blev inte precis till det bättre. Då menar jag inte att spikar och U-hästar galopperar, hamnar på vingel eller torskar knappt. Sånt får man ta, men förändringarna skapade en sämre spelmodell och det var ju inte riktigt meningen.

Det måste alltså komma nya förändringar och det blir nog mer "back to basics". Det var därför jag läste hela tråden. För att påminna mig själv om hur jag egentligen tänkte från början. Även om det är en testperiod har jag vinglat iväg alltför mycket när det gäller vissa bitar.
Nu torskade ju spikarna ändå, så det kostade inga pengar, men två av gårdagens system blev i minsta laget. Det var knappast STORA SYSTEM PÅ V75-TILLSAMMANS, vilket ju är grundtanken.

----------------------------------------

Alla gårdagens spikar torskade. Om någon undrar över varför det inte blev sex rätt på alla system när alla villkor klarades av, så är svaret att omgången blev för lätt.
Hade Carabinieri eller Tootsie vunnit hade raden ändå varit bortreducerad för att utdelningen blivit alltför låg. Med Remember My Name hade det dock blivit sju rätt.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 11:37   #93
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

FÖRÄNDRING: Trams3 är lagd i viloläge. Med flera system minskar tydligen intresset för system med outsiderspikar. Systemen "äter kassa" av varandra. Det fungerade i teorin men inte i verkligheten. Lediga platser finns i Trams2.

EN TILL FÖRÄNDRING: Inga system under 20 000 rader kommer att lämnas in. Är det "STORA SYSTEM PÅ V75-TILLSAMMANS" så är det. Det måste alltså finnas minst 10 000 i kassan.

------------------------------------

EN FÖRÄNDRING SOM KOMMER ATT SKE EFTERHAND: Skillnaderna mellan systemen kommer att öka. Vet inte riktigt hur fort det kommer att ske, för jag måste ju lägga lite tid på att kolla upp hästarna också.

En grundidé jag haft är riskspridning. Man sprider sina insatser i flera olika bolag. Med riskspridning skulle vinsterna komma mer utspritt och utan alltför långa perioder utan vinster (variansen skulle minska, som spelmatematikerna säger). Det är därför jag föreslagit att man ska vara medlem i alla lag - just för att minska riskerna.

Nu har skillnaderna varit för små. Bl a är rankingen exakt densamma i alla lag och det ska åtgärdas efterhand. Exakt hur det ska se ut får vi se, men förmodligen kommer jag att göra en tydligare beskrivning av de olika lagen.

Ett exempel på det skulle kunna vara att i Trams spika en favorit nästan allt talar för, OM det finns en sådan favorit.
Sorbet i Kalmar var en sådan favorit, men Carabinieri i lördags var det inte. Med facit i hand skulle Trams-systemet inte lämnats in. Men det är lätt att säga i efterhand.

-----------------------------------

Några ord om min personliga spelmodell.

Det är Tomteverkstan som är bolag nr 1. Övriga bolag ska utvecklas till att bli komplement för Tomteverkstan. Medverka till riskspridning, om man så vill.

Jag tycker mig märka att de flesta föredrar enklare varianter och gärna favoriter som spikar. För all del, det behöver inte innebära att de systemen blir dåliga, men när jag har tid över att fundera på systembyggen så är det komplexa byggen, typ Tomteverkstan, som jag ägnar mig åt.

I nuläget är Tomteverkstan för enkel. Delvis för att inte skrämma bort folk!Men också för att jag inte hunnit anpassa mig till de nya nivåerna.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 14:42   #94
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Tråden blir som en liten blogg. Tänkte dela några tankar om hur jag ser på saken.

Jag försöker ha ett långsiktigt tänk. Att försöka vinna så ofta som möjligt är inte planen. Inte att vinna så sällan som möjligt heller, hehe, men slutresultat på fem års sikt måste gå före önskan att gå o lägga sig som en vinnare varje lördag. Om man t ex tar bolag Tomteverkstan kan det vara så att sjuan inte sitter ens en gång på tio. Bolag Trams kanske kan gå in lite oftare då det är lite mer favoritbetonat.

Inte så ofta alltså, men jag skulle inte spela så här om jag inte vore övertygad om vinst på sikt.

Fyra faktorer som påverkar hur bra det kommer att gå. Det finns ju fler, t ex förmågan att hantera med- o motgångar, men här är mina fyra rankade i viktighetsordning.

Nr 4 är förmågan att konstruera fiffiga systemmodeller. Det är helt klart ett hjälpmedel men det minst viktiga i den här rankingen.

Nr 3 är förmågan att chansvärdera hästarna. Klart viktigare än systemets utseende. Det finns dock en gräns för hur mycket skickligare än Allmänheten man kan vara, så några garantier för rikedom finns inte även om man tror sig veta mer än de flesta. Däremot läggs väl här grunden till att långsiktigt ligga på rätt sida om +-0-strecket.

Nr 2 är förmågan/insikten att placera sig i en spelmiljö som passar det egna tänket. Det spelar ingen roll att man kan skapa system och ranka hästar, om man spelar stora system i en miljö där höga utdelningar är sällsynta. Blir det favoritparader och femrättsjackpot vecka efter vecka är man rökt, och man får lägga ner eller börja spela på favoriterna. ATG har dock fattat att spelarna inte gillar evigt låga utdelningar och att utdelningarna varit skadligt låga en längre tid. Det verkar som att man nu försöker skapa lite svårare omgångar.

Nr 1 är turen/slumpen. Ja, faktiskt. Turen att de korrekta analyserna kommer i en o samma omgång eller "turen" att alla pajasidéer kommer i omgångar där man ändå spruckit på något annat. Turen att man har de små marginalerna med sig de omgångar man både rankat bra och utdelningen är hög. Efter fem år är det en jäkla skillnad om högsta vinsten varit fem miljoner eller om den varit en miljon. V75 är ett sånt spel. Man kan gå med vinst utan storvinster men den riktiga succén kräver ett eller flera rejäla tillslag. För detta behövs tur eller i varje fall avsaknad av otur! Visst kan man öka "turen" genom hårt arbete, men det faller under punkt nr 3. Det är inte det jag talar om.
Citatet är från post#51 i tråden.

Ingen direkt succé senast, så jag tänkte se efter om spelvalen hittills hållit måttet. Vi har lirat fyra omgångar och det är förstås ett alltför litet antal för att man ska kunna dra några slutsatser. Det kan ändå ha sitt lilla värde, men glöm inte bort att jag (och därmed de som spelar med mig) har en tidsvy för spelmodellen på ca 5 år.

Nr 1 - Turen.
Jodå, av 16 spikar/U-hästar har 15 torskat . Shiraz Brodde är den ende som vunnit. Första systemet som lämnades in gav 250 000. Spelmodellen som helhet ligger alltså rejält plus och det är tack vare turen. I ärlighetens namn har det väl förekommit en del otur också. Se statistiken för U-hästarna nedan.

-----------------------------

Nr 2 - Spel med hänsyn till modellen.
Det har körts 7 omgångar.

Vi har stått över 3 gånger. Utdelningar 527 kr, 1.131.000 kr och 2406 kr. Två rätta beslut och ett felbeslut.

Vi har lirat 4 gånger. 189 000, 32 000, 1 367 000 och 31 000. Två rätta beslut och två gränsfall.

Totalt 4 rätta beslut, två gränsfall och 1 felbeslut. Det är jag helt nöjd med.

-----------------------------

Nr 3 - Chansvärdering.
Spel i 4 omgånger=28 lopp. Hur har det gått i matcherna mot Allmänheten (Publikum)?

Rankettor: Totalt har 7 vinnare (Global Revenge, Shiraz Brodde, Oliver Kronos, Dialog In, Raz Mckenzie, Sorbet och Stay Alert) rankats etta i systemen. 700 poäng till overpace.
Om man summerar alla vinnares insatsprocent kommer man upp i 602%-enheter. Alltså 602 poäng till Publikum.

700-602 till våra bolags fördel, men av sju rankade ettor har bara en använts som spik eller U-häst. En komb av oskicklighet och oflyt.

Spikar: Det har totalt använts 6 spikar. Bara en har vunnit.. 100 poäng till overpace. Den totala procenten för spikarna är 148. 148 poäng till Publikum och klar ledning i den matchen.

U-hästar: Det har totalt använts 10 U-hästar. Ingen har vunnit! . 0 poäng in. Den samlade insatsprocenten för dessa 10 var 164. Spel mot ett mål i den matchen, 164-0 till Publikum! Man kan i alla fall säga att det kommer att gå bättre i framtiden. Allt annat vore omöjligt.
Jag skulle också vilja påstå att det är lite oflyt att ha rankat 7 av 28 etta, men haft 0 av 10 för U-hästarna i Tomteverkstan. Det innebär att 7 av 18 av de som inte varit U-hästar vunnit. Där fanns det egentligen mycket att hämta. Oflyt och felval kombinerat.

----------------------

Nr 4 - Fiffiga system.
Jag vet faktiskt inte. De har i alla fall inte förstört några sjurättsutdelningar när spik eller U-häst vunnit. Det återstår väl att se hur pass fiffiga de är.

Senast redigerad av overpace den 2015-07-06 klockan 14:48.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 16:17   #95
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 5
Sharp$: 59
Standard

Hej Overpace!
När jag gick med i Trams, valde jag att satsa på Dig och Ditt kunnande - inte på att kolla Dina system. Däremot börjar jag bli besviken nu - och då inte på Dina system utan på att Du öppnar bolag på bolag utan att ha täckning med spelande medlemmar. Du skriver här på Sharps och säger emot dig själv att det är frivilligt att spela och till och med uppmuntrar till att man bör avvakta spel tills man kan kolla systemet och sedan beklagar du sig över att medlemmarna inte har spelat tillräckligt.
En del av medlemmarna i Dina bolag har egna bolag och de tycks enbart vara passiva medlemmar - kanske för att endast ta del av Dina system och Dina diskussioner här med Dig själv på Sharps. De får då både Dina system och Dina förklaringar. Eftersom de aldrig spelar, så ser det ut som om de bara vill lära sig mer om systemspel. Det känns då rätt snopet att bara vara en vanlig medlem som vill spela. Kanske borde jag inte ha valt Ditt/Dina bolag och Du får i så fall kasta ut mig. Det finns bolag, dit man får ansöka om medlemskap och förklara varför man vill delta och där aktivt spelande krävs men som förstagångsspelare valde jag just Dig, eftersom jag tyckte att Du verkade seriös.
Nu har dessutom en spelande medlem som har satsat flera andelar varje gång gått ur medan andra vegeterande medlemmar i Trams finns kvar och dessutom även blivit passiva medlemmar i Trams 2 och 3 och så skriver Du här, att Du har satsat mina pengar fast Du ansåg Dig ha för liten kassa för spel i Trams 3.
Du har system som bygger på statistik - jag har fört statistik på medlemmarna och deras spelande och det är hög tid att passiva medlemmar försvinner och att Du ställer krav på spelande av nya medlemmar. Som sagt - om du anser att jag är för rakt på sak, så får Du lov att utesluta mig ur Dina bolag - men jag stannar gärna kvar som fortsatt spelande medlem om kriterierna för medlemskap förändras.

Senast redigerad av bokmalen den 2015-07-07 klockan 16:44.
bokmalen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 16:33   #96
 
Lindvallens avatar
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 836
Sharp$: 4170
Standard

Inlägg borttaget
__________________
Spela ATG TILLSAMMANS

Senast redigerad av Lindvallen den 2015-07-10 klockan 12:43.
Lindvallen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 17:55   #97
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 4 996
Sharp$: 19213

Robfri Expertrekar
Stats: 72 - 87 - 1
ROI: 115.50%
Vinstprocent: 45.28%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bokmalen Visa inlägg
Hej Overpace!
När jag gick med i Trams, valde jag att satsa på Dig och Ditt kunnande - inte på att kolla Dina system. Däremot börjar jag bli besviken nu - och då inte på Dina system utan på att Du öppnar bolag på bolag utan att ha täckning med spelande medlemmar. Du skriver här på Sharps och säger emot dig själv att det är frivilligt att spela och till och med uppmuntrar till att man bör avvakta spel tills man kan kolla systemet och sedan beklagar du sig över att medlemmarna inte har spelat tillräckligt.
En del av medlemmarna i Dina bolag har egna bolag och de tycks enbart vara passiva medlemmar - kanske för att endast ta del av Dina system och Dina diskussioner här med Dig själv på Sharps. De får då både Dina system och Dina förklaringar. Eftersom de aldrig spelar, så ser det ut som om de bara vill lära sig mer om systemspel. Det känns då rätt snopet att bara vara en vanlig medlem som vill spela. Kanske borde jag inte ha valt Ditt/Dina bolag och Du får i så fall kasta ut mig. Det finns bolag, dit man får ansöka om medlemskap och förklara varför man vill delta och där aktivt spelande krävs men som förstagångsspelare valde jag just Dig, eftersom jag tyckte att Du verkade seriös.
Nu har dessutom en spelande medlem som har satsat flera andelar varje gång gått ur medan andra vegeterande medlemmar i Trams finns kvar och dessutom även blivit passiva medlemmar i Trams 2 och 3 och så skriver Du här, att Du har satsat mina pengar fast Du ansåg Dig ha för liten kassa för spel i Trams 3.
Du har system som bygger på statistik - jag har fört statistik på medlemmarna och deras spelande och det är hög tid att passiva medlemmar försvinner och att Du ställer krav på spelande av nya medlemmar. Som sagt - om du anser att jag är för rakt på sak, så får Du lov att utesluta mig ur Dina bolag - men jag stannar gärna kvar som fortsatt spelande medlem om kriterierna för medlemskap förändras.
Fantastiskt bra skrivet.
robfri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 20:51   #98
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bokmalen Visa inlägg
Hej Overpace!
När jag gick med i Trams, valde jag att satsa på Dig och Ditt kunnande - inte på att kolla Dina system. Däremot börjar jag bli besviken nu - och då inte på Dina system utan på att Du öppnar bolag på bolag utan att ha täckning med spelande medlemmar. Du skriver här på Sharps och säger emot dig själv att det är frivilligt att spela och till och med uppmuntrar till att man bör avvakta spel tills man kan kolla systemet och sedan beklagar du sig över att medlemmarna inte har spelat tillräckligt.
En del av medlemmarna i Dina bolag har egna bolag och de tycks enbart vara passiva medlemmar - kanske för att endast ta del av Dina system och Dina diskussioner här med Dig själv på Sharps. De får då både Dina system och Dina förklaringar. Eftersom de aldrig spelar, så ser det ut som om de bara vill lära sig mer om systemspel. Det känns då rätt snopet att bara vara en vanlig medlem som vill spela. Kanske borde jag inte ha valt Ditt/Dina bolag och Du får i så fall kasta ut mig. Det finns bolag, dit man får ansöka om medlemskap och förklara varför man vill delta och där aktivt spelande krävs men som förstagångsspelare valde jag just Dig, eftersom jag tyckte att Du verkade seriös.
Nu har dessutom en spelande medlem som har satsat flera andelar varje gång gått ur medan andra vegeterande medlemmar i Trams finns kvar och dessutom även blivit passiva medlemmar i Trams 2 och 3 och så skriver Du här, att Du har satsat mina pengar fast Du ansåg Dig ha för liten kassa för spel i Trams 3.
Du har system som bygger på statistik - jag har fört statistik på medlemmarna och deras spelande och det är hög tid att passiva medlemmar försvinner och att Du ställer krav på spelande av nya medlemmar. Som sagt - om du anser att jag är för rakt på sak, så får Du lov att utesluta mig ur Dina bolag - men jag stannar gärna kvar som fortsatt spelande medlem om kriterierna för medlemskap förändras.
Hej, bokmalen! Det är bra att du reagerar. Jag är bara tacksam över synpunkter. Som du skriver så blir det lite väl mycket "diskussioner med mig själv". Hehe, ganska så på pricken. Tyvärr har jag inte nått fram med vissa saker och det kanske inte är så konstigt. Ni känner inte mig och jag känner inte er. Missförstånd uppstår.

Du är uppenbart besviken och förtjänar ett genomtänkt svar. Jag måste bara läsa igenom ditt inlägg lite till. Där finns en del jag behöver fundera över.

Men konkreta förslag mottages tacksamt. Så, hur tycker du att kriterierna för medlemskap ska se ut?

Senast redigerad av overpace den 2015-07-07 klockan 20:52.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 22:23   #99
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Så där, nu ska jag försöka förklara mig.

Först vill jag säga att jag var ganska sur på mig själv efter helgens omgång. Beklagar om medlemmar tagit åt sig av en sur ton. Som jag skrev, ni känner inte mig och kanske borde jag tänka lite mer på att inte uttrycka mig på sätt som kan missförstås. När jag är tjurig är dessvärre inte social kompetens min bästa gren.

Det är frivilligt att delta. Jag var inte sur på medlemmarna utan på mig själv som gjorde ett misstag. Som försvar vill jag påpeka att jag reagerade direkt och la Trams3 i malpåse. Det var inte en bra idé, men det insåg jag inte förrän efter omgången.

En av orsakerna till att deltagande är frivilligt är att jag själv skulle vilja se system i förväg, om jag deltog i någon annans lag. Det är rätt sätt, helt enkelt.

En annan orsak är att jag inte har en färdig spelmodell. Flera gånger har jag skrivit att detta är en testperiod. Då är det rimligt, tycker jag, att medlemmarna har möjlighet att avstå om de tycker att jag presenterar ett dåligt system.

Sen har du naturligtvis rätt i att passiva medlemmar ska ut ur bolagen. Det kommer de att göra också, men jag har inte prioriterat det. För övrigt finns det ingen som anmält intresse utöver nuvarande medlemmar.

Det är förresten mer än en medlem som har lämnat och det är inget konstigt med det. Så kommer det att vara hela tiden. Efter vinster vill alla vara med och efter förluster så lämnar folk.

Att vi ser olika på saker och ting är inget konstigt. Men på en punkt har du helt enkelt fel. Du skriver att jag har satsat dina pengar i Trams3, men det är faktiskt du själv som satsat. Jag satsade däremot mina egna pengar. Tro inte att jag inte bryr mig. När vi torskar så gör vi det Tillsammans, men jag torskar mest.

--------------

Alla har rätt att vara missnöjda. Skriv gärna några rader om hur ni vill ha det. Att införa ett deltagandetvång gör jag gärna om medlemmarna tycker att det är ok. Mitt arbete blir ju bara lättare i så fall.

Senast redigerad av overpace den 2015-07-07 klockan 22:26.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 05:38   #100
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 5
Sharp$: 2351
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Så där, nu ska jag försöka förklara mig.

Först vill jag säga att jag var ganska sur på mig själv efter helgens omgång. Beklagar om medlemmar tagit åt sig av en sur ton. Som jag skrev, ni känner inte mig och kanske borde jag tänka lite mer på att inte uttrycka mig på sätt som kan missförstås. När jag är tjurig är dessvärre inte social kompetens min bästa gren.

Det är frivilligt att delta. Jag var inte sur på medlemmarna utan på mig själv som gjorde ett misstag. Som försvar vill jag påpeka att jag reagerade direkt och la Trams3 i malpåse. Det var inte en bra idé, men det insåg jag inte förrän efter omgången.

En av orsakerna till att deltagande är frivilligt är att jag själv skulle vilja se system i förväg, om jag deltog i någon annans lag. Det är rätt sätt, helt enkelt.

En annan orsak är att jag inte har en färdig spelmodell. Flera gånger har jag skrivit att detta är en testperiod. Då är det rimligt, tycker jag, att medlemmarna har möjlighet att avstå om de tycker att jag presenterar ett dåligt system.

Sen har du naturligtvis rätt i att passiva medlemmar ska ut ur bolagen. Det kommer de att göra också, men jag har inte prioriterat det. För övrigt finns det ingen som anmält intresse utöver nuvarande medlemmar.

Det är förresten mer än en medlem som har lämnat och det är inget konstigt med det. Så kommer det att vara hela tiden. Efter vinster vill alla vara med och efter förluster så lämnar folk.

Att vi ser olika på saker och ting är inget konstigt. Men på en punkt har du helt enkelt fel. Du skriver att jag har satsat dina pengar i Trams3, men det är faktiskt du själv som satsat. Jag satsade däremot mina egna pengar. Tro inte att jag inte bryr mig. När vi torskar så gör vi det Tillsammans, men jag torskar mest.

--------------

Alla har rätt att vara missnöjda. Skriv gärna några rader om hur ni vill ha det. Att införa ett deltagandetvång gör jag gärna om medlemmarna tycker att det är ok. Mitt arbete blir ju bara lättare i så fall.
[/URL]
gosper är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 05:56   #101
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 5
Sharp$: 2351
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gosper Visa inlägg
[/URL]
Varför så många bolag? Ett borde räcka att lägga krutet på. Det är ju fullt möjligt att göra olika spelmodeller ändå om man vill. Om stort intresse så måste deltagandetvånget vara mycket större.
gosper är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 08:34   #102
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gosper Visa inlägg
Varför så många bolag? Ett borde räcka att lägga krutet på. Det är ju fullt möjligt att göra olika spelmodeller ändå om man vill. Om stort intresse så måste deltagandetvånget vara mycket större.
Riskspridning på lång sikt.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 10:06   #103
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Om tonen i inlägget upplevs en aning korthuggen så beror det på att jag är förbannad. Men det är mig själv jag är förbannad på. Ha det i åtanke.

Testperioden är nu avslutad. Till omgången på lördag blir det inget spel. Mest beroende på att jag analyserar dåligt när jag är förbannad.

Fr.o.m. nästa speltillfälle gäller nedanstående.

Andelspriset i alla bolag är 500 kr. System under 20 000 rader kommer inte att lämnas in.

Deltagande är obligatoriskt. Deltar man inte åker man ut direkt. Det finns en funktion som heter föranmälan för den som är upptagen eller glömsk.

Nuvarande medlemmar har kvar sin plats tills ni själva avslutar eller avstår från att deltaga. Ansökan om medlemskap i bolagen sker via funktionen Hitta Lag på V75-Tillsammanssajten. Ansökan kommer att kräva mitt godkännande, men det är bara en formalitet. Alla som inte på jävelskap fladdrar in o ut för jämnan kommer att bli godkända. De som någon gång avstår och senare vill vara med igen kommer också att bli godkända.

Jag lägger ner många timmar på analyser vid varje speltillfälle, så energin räcker inte till administration och information på världsklassnivå. En stående uppmaning kommer att vara: "läs info i post nr 103 på Sharps.se". Intresserade medlemmar antas hålla sig informerade. Denna post kommer att utökas och redigeras i takt med att behov uppstår.

Till vissa omgångar går det inte att få ihop ett vettigt stort system. Slutligt beslut om spel tas vanligen ganska sent. Ibland efter deadline för andelsköp. Beslut om spel meddelas så fort som möjligt.
Omgångarna aktiveras (öppnas för anmälan) så tidigt som möjligt. Eftersom deltagande är obligatoriskt men spel beslutas i ett sent skede uppstår ett dilemma. Tyvärr kommer insatser som gjorts ganska ofta att vara bundna tills efter omgången, då de återbetalas.

Deadline för andelsköp kommer att vara sent kvällen före tävling. Undantag vid täta extraomgångar (t ex Stochampionatet) då omgången inte går att aktivera förrän samma dag.

Det inlämnade systemet kommer efter inlämning (men alltid före spelstopp) att presenteras på lagsidan.

Intresserade som vill följa hur det går finner lagen på liverattning.se. Efter varje omgång lägger jag även ut en resultatavstämning i denna tråd.

--------------------

Spelandet sker med en tidshorisont på ca 5 år. Favoritspelare kommer inte att trivas i dessa bolag.

Alla system kommer att utnyttja lagkassan till sista öret. Det gör jag genom att använda reducering på utdelningsintervall. Raderna med lägst förväntad utdelning kommer alltid att vara bortreducerade.

Spel kommer att ske när jag tycker att omgången ser acceptabel ut med hänsyn till systemens storlek och upplägg.

TOMTEVERKSTAN kommer alltid att lämnas in de omgångar spel sker.
Systemet kommer att vara spiklöst och därför vara det system som har den mest komplexa reduceringsmodellen. Detta bör vara det system som ger det jämnaste vinstflödet och på fem års sikt tror/hoppas jag att det visar sig vara det mest framgångsrika systemet.

TRAMS kommer att lämnas in om jag finner en spik som är spelad till minst 20% och jag själv anser att chansen är minst i nivå med procenten. Detta kan vara det system som oftast ger 7 rätt men också lägst utdelning i genomsnitt.

TRAMS2 kommer att lämnas in om jag finner ytterligare en spik som är spelad till minst 10% och jag själv anser att chansen är minst i nivå med den procenten.

Vid två spikar kommer den mest spelade att spikas i Trams.

TRAMS3 kommer alltid att lämnas in. Det kommer att vara ett matematiskt enkupongssystem (med inslag av utdelningsreducering). Detta bolag kan vara det med högst risk för jag kommer i stor utsträckning att välja bort hästar med relativt hög procent. Det kommer att synas vilka favoriter jag ogillar men de kommer att vinna en hel del ändå. 100% bortreducerade hästar går inte att reparera.

Så där ja! Sluttramsat. Nästa gång är det på allvar.

Senast redigerad av overpace den 2015-07-11 klockan 07:45.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 14:26   #104
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 5
Sharp$: 59
Standard

Helt riktigt! Jag har satsat mina pengar själv och det är jag helt medveten om. Jag blev inte besviken på grund av pengaförlusten som sådan utan för att Du senare skrev att Du ansåg att Du satsat pengarna med för liten spelkassa och med den inställningen anser jag att Du borde ha avstått från att spela omgången.
Det är bra, att Du ändrat reglerna till obligatoriskt deltagande, men då förstår jag inte att Du samtidigt skriver, att Du ensam måste stå för 10 000:- i varje bolag. I Trams skulle Du med obligatoriskt deltagande få in minst 29x400:- + Dina andelar med 4000:-, vilket blir 15 600:- och därmed överskrida smärtgränsen på 20000 rader. Smärtgränsen nås med råge med 30 andelar à 400:- =12 000:-.
Även i Tomteverkstan blir det klart över smärtgränsen med 30 andelar à 700:- = 21 000:- . Ytterligare andelar är ju bara plus.
Tråkigt om Du uppfattade meningen "dina diskussioner här med Dig själv på Sharps" som kritik. Jag gillar egentligen Dina inlägg och tycker om Dina små roliga vinklingar.
bokmalen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 17:05   #105
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bokmalen Visa inlägg
Helt riktigt! Jag har satsat mina pengar själv och det är jag helt medveten om. Jag blev inte besviken på grund av pengaförlusten som sådan utan för att Du senare skrev att Du ansåg att Du satsat pengarna med för liten spelkassa och med den inställningen anser jag att Du borde ha avstått från att spela omgången.
Det är bra, att Du ändrat reglerna till obligatoriskt deltagande, men då förstår jag inte att Du samtidigt skriver, att Du ensam måste stå för 10 000:- i varje bolag. I Trams skulle Du med obligatoriskt deltagande få in minst 29x400:- + Dina andelar med 4000:-, vilket blir 15 600:- och därmed överskrida smärtgränsen på 20000 rader. Smärtgränsen nås med råge med 30 andelar à 400:- =12 000:-.
Även i Tomteverkstan blir det klart över smärtgränsen med 30 andelar à 700:- = 21 000:- . Ytterligare andelar är ju bara plus.
Tråkigt om Du uppfattade meningen "dina diskussioner här med Dig själv på Sharps" som kritik. Jag gillar egentligen Dina inlägg och tycker om Dina små roliga vinklingar.
Ingen fara. Jag gillade den formuleringen. Den var fyndig och ganska träffande. Den känns bara rolig att upprepa.

Igen: vid inlämningstillfället var det full rulle. Efteråt fattade jag att jag borde ha avstått. Nu torskade ju spikarna ändå så det var inte systemens storlek det hängde på.

Att jag själv vill satsa 10 000 beror på att jag räknar med att bli ganska ensam i bolagen, om det går dåligt de närmaste veckorna. Fulla bolag räknar jag inte alls med. Det tror jag bara kommer att ske efter rejäla vinster.

Jag vill säkra kontinuitet och inte bli beroende av andras insatser. Mina insatser blir basen och dina/era insatser blir grädden på moset, som lyfter bolagen till intressantare nivåer.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td