Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-06, 14:42   #94
overpace
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Tråden blir som en liten blogg. Tänkte dela några tankar om hur jag ser på saken.

Jag försöker ha ett långsiktigt tänk. Att försöka vinna så ofta som möjligt är inte planen. Inte att vinna så sällan som möjligt heller, hehe, men slutresultat på fem års sikt måste gå före önskan att gå o lägga sig som en vinnare varje lördag. Om man t ex tar bolag Tomteverkstan kan det vara så att sjuan inte sitter ens en gång på tio. Bolag Trams kanske kan gå in lite oftare då det är lite mer favoritbetonat.

Inte så ofta alltså, men jag skulle inte spela så här om jag inte vore övertygad om vinst på sikt.

Fyra faktorer som påverkar hur bra det kommer att gå. Det finns ju fler, t ex förmågan att hantera med- o motgångar, men här är mina fyra rankade i viktighetsordning.

Nr 4 är förmågan att konstruera fiffiga systemmodeller. Det är helt klart ett hjälpmedel men det minst viktiga i den här rankingen.

Nr 3 är förmågan att chansvärdera hästarna. Klart viktigare än systemets utseende. Det finns dock en gräns för hur mycket skickligare än Allmänheten man kan vara, så några garantier för rikedom finns inte även om man tror sig veta mer än de flesta. Däremot läggs väl här grunden till att långsiktigt ligga på rätt sida om +-0-strecket.

Nr 2 är förmågan/insikten att placera sig i en spelmiljö som passar det egna tänket. Det spelar ingen roll att man kan skapa system och ranka hästar, om man spelar stora system i en miljö där höga utdelningar är sällsynta. Blir det favoritparader och femrättsjackpot vecka efter vecka är man rökt, och man får lägga ner eller börja spela på favoriterna. ATG har dock fattat att spelarna inte gillar evigt låga utdelningar och att utdelningarna varit skadligt låga en längre tid. Det verkar som att man nu försöker skapa lite svårare omgångar.

Nr 1 är turen/slumpen. Ja, faktiskt. Turen att de korrekta analyserna kommer i en o samma omgång eller "turen" att alla pajasidéer kommer i omgångar där man ändå spruckit på något annat. Turen att man har de små marginalerna med sig de omgångar man både rankat bra och utdelningen är hög. Efter fem år är det en jäkla skillnad om högsta vinsten varit fem miljoner eller om den varit en miljon. V75 är ett sånt spel. Man kan gå med vinst utan storvinster men den riktiga succén kräver ett eller flera rejäla tillslag. För detta behövs tur eller i varje fall avsaknad av otur! Visst kan man öka "turen" genom hårt arbete, men det faller under punkt nr 3. Det är inte det jag talar om.
Citatet är från post#51 i tråden.

Ingen direkt succé senast, så jag tänkte se efter om spelvalen hittills hållit måttet. Vi har lirat fyra omgångar och det är förstås ett alltför litet antal för att man ska kunna dra några slutsatser. Det kan ändå ha sitt lilla värde, men glöm inte bort att jag (och därmed de som spelar med mig) har en tidsvy för spelmodellen på ca 5 år.

Nr 1 - Turen.
Jodå, av 16 spikar/U-hästar har 15 torskat . Shiraz Brodde är den ende som vunnit. Första systemet som lämnades in gav 250 000. Spelmodellen som helhet ligger alltså rejält plus och det är tack vare turen. I ärlighetens namn har det väl förekommit en del otur också. Se statistiken för U-hästarna nedan.

-----------------------------

Nr 2 - Spel med hänsyn till modellen.
Det har körts 7 omgångar.

Vi har stått över 3 gånger. Utdelningar 527 kr, 1.131.000 kr och 2406 kr. Två rätta beslut och ett felbeslut.

Vi har lirat 4 gånger. 189 000, 32 000, 1 367 000 och 31 000. Två rätta beslut och två gränsfall.

Totalt 4 rätta beslut, två gränsfall och 1 felbeslut. Det är jag helt nöjd med.

-----------------------------

Nr 3 - Chansvärdering.
Spel i 4 omgånger=28 lopp. Hur har det gått i matcherna mot Allmänheten (Publikum)?

Rankettor: Totalt har 7 vinnare (Global Revenge, Shiraz Brodde, Oliver Kronos, Dialog In, Raz Mckenzie, Sorbet och Stay Alert) rankats etta i systemen. 700 poäng till overpace.
Om man summerar alla vinnares insatsprocent kommer man upp i 602%-enheter. Alltså 602 poäng till Publikum.

700-602 till våra bolags fördel, men av sju rankade ettor har bara en använts som spik eller U-häst. En komb av oskicklighet och oflyt.

Spikar: Det har totalt använts 6 spikar. Bara en har vunnit.. 100 poäng till overpace. Den totala procenten för spikarna är 148. 148 poäng till Publikum och klar ledning i den matchen.

U-hästar: Det har totalt använts 10 U-hästar. Ingen har vunnit! . 0 poäng in. Den samlade insatsprocenten för dessa 10 var 164. Spel mot ett mål i den matchen, 164-0 till Publikum! Man kan i alla fall säga att det kommer att gå bättre i framtiden. Allt annat vore omöjligt.
Jag skulle också vilja påstå att det är lite oflyt att ha rankat 7 av 28 etta, men haft 0 av 10 för U-hästarna i Tomteverkstan. Det innebär att 7 av 18 av de som inte varit U-hästar vunnit. Där fanns det egentligen mycket att hämta. Oflyt och felval kombinerat.

----------------------

Nr 4 - Fiffiga system.
Jag vet faktiskt inte. De har i alla fall inte förstört några sjurättsutdelningar när spik eller U-häst vunnit. Det återstår väl att se hur pass fiffiga de är.

Senast redigerad av overpace den 2015-07-06 klockan 14:48.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat