Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
När jag har provat att bedöma vinstchanserna själv så jobbar jag gärna med en felmarginal på mellan 10% och upp till 25%. V75 har de lägsta felmarginalerna i kraft av kända hästar och mycket information, streckspelen med mindre kända hästar har högre felmarginal.
10% felmarginal betyder att man för en häst man anser ha 5% vinstchans jobbar med intervallet 4,5 - 5,5% medan en häst med 50% vinstchans har intervallet 45 - 55%.
Generellt sett så vill jag inte bedöma hästar med mindre än 3-5% vinstchans, utan det är bättre att jobba med dem i klump. Spelar jag dem beror det oftast på att jag spelar emot favoriten som jag bedömer har blivit för stor. Det är inte helt ovanligt att jag bedömer bortemot halva fältet till att ha 5% vinstchans tillsammans.
|
Det betyder alltså att du som "oddssättare" tycker att du är bättre på att bedöma om en häst ska stå i 17 eller 22 ggr än om en häst ska stå i 1.80 eller 2.20?
Oddssättning är sjukt svårt och de flesta är inte så bra på det som man tror att man är.
Varför spelar det någon roll att diskutera det ens än gång? Tja, den som plussar över tid utan denna "skill" ( med någon noggrannhet! ) gör det till största delen av tur.
Så även om det är svårt att göra det så noggrant som det egentligen behövs, så lär man fortsätta försöka bli bättre på det. Eller åtminstone hålla ner sina insatser.