Det finns tyvärr skribenter här på Sharps som vill se samma hästar vecka ut och vecka in och dessutom i stort sett på samma banor. Ensidig diet som kommer att medföra att travet dör sakta men säkert.
Kan inte låta bli att citera Robert Bergh - Sveriges bäste tränare; läs och njut
Samma hästar, samma gamla kuskar och samma gamla tränare. Dag ut och dag in.
Så vill en del i människor att framtidens trav-Sverige ska se ut. De tycker att det är en bra idé eftersom det innebär att hästägarna ska slippa åka land och rike runt för att se sina hästar tävla och att travet på så sätt ska bli mer miljöanpassat och bära sig bättre rent ekonomiskt.
Jag vet inte hur genomtänkt förslaget är. Däremot så är jag helt övertygad om att det inte är bra. Jag upplever att hästägare vill ha det precis tvärtom.
Själva grejen med att äga häst är ju att man är ett gäng som åker iväg tillsammans för att umgås och se sin häst tävla. Ena veckan är det V65, nästa V75 och sen kanske det blir ett årgångslopp om man har riktig tur.
Det blir nog lite tråkigt att åka på samma bana vecka ut och vecka in. Som hästägare vill man ju uppleva mer än så och jag är tveksam till att det skulle ha någon större påverkan på naturen om tvingade alla hästägare att hålla sig hemma.
Travsporten gör dessutom så otroligt mycket för naturen att jag tycker att själva miljöaspekten i det hela borde vara en ickefråga.
Det finns väl betydligt större bovar att rikta in sig på i så fall?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|