Visa ett inlägg
Gammal 2015-09-29, 18:08   #934
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Det hela med störra kaka allokerade till stora lopp är väl inte konstigare än att man vill vinna stort när man väl vinner? Helt naturligt. Eftersom man vet att det är en förlustaffär i det stora hela (om man inte har ett jävla hästöga OCH flax+ej oflyt med hästen) kan man göra sig pengar men även där är tur en stor faktor. Lika bakvänt som att ta bort alla miljonvinster på triss är det för mig att fördela prispengarna så precis alla går back liiiite förutom de allra bästa som bär sig men inte jättemycket mer. Lite tillspetsat såklart, men du förstår min poäng.

Och att uppfödarbranschen är så usel nu är enkel marknadsekonomi. Ingen vill investera och då går priserna ner. Ingen marknad är säker, inte ens en guldtacka i kassaskåpet är en idiotsäker investering (även om den är bland det närmaste man kan komma). Så länge det finns omsättning finns det prispengar och så länge det finns prispengar kommer det finnas hästar. Kanske lite färre och sämre än idag. Kanske inte. Och hur de än skruvar på ekonomin kommer någon få mindre i börsen, det är ett som är säkert.

Min enda tanke som skulle rädda ekonomin för många vore att slänga in några förbud på allehanda vagnar, skoningar, behandlingar you name it som kostar en jäkla massa pengar för hästägarna. Visst vi skulle inte vara bäst i världen längre men ekonomin skulle gå ihop fan så mycket bättre. Och det kanske är viktigare? Men ändå kanske inte då det ju lär leda till mindre intresse från folk som vill investera i hästar och spel för den delen. Det finns nog ingen patentlösning på det här utan lär vara en pågående debatt på alla nivåer för att hitta den fördelning som är den bästa för travsporten i stort (troligare kanske att de rikaste och/eller de som skriker mest får mest dock men man kan ju få drömma om att de som håller i pengarna är vettiga nog att göra vad de kan för att göra det bästa med dem).
Det jag i princip vill ha är ett divisionssystem motsvarande det som finns för äldre hästar på V75. Där delas de in i klass II, Klass I, Bronsdivision, Silverdivision och Gulddivision. Utöver det Stoelit och Diamantstoet, Dubbelcupen för kallblod och så lördagsloppen. Förutom gulddivisionen är alla lopp begränsade på ett eller annat sätt så att man får tävla mot hästar i samma klass.

Det här saknas på unghästsidan, och det orsakar en hel del problem med att få dugliga hästar nedanför c:a topp 20 i kullen att gå ihop innan de är fem år och kan hävda sig på V75.

I övrigt tar jag till mig din idé om begränsning av utrustning etc. Den är värd att fundera på, framför allt i lägre klasser liksom breddtrav, lärlingslopp, amatörlopp, kallblod och även lopp för unghästar.