Svaret var på om jag trodde att alkalizer kunde plocka oss.
MFF:
En explosiv Usain missgynnas normalt inte av tung bana som jag ser det. Men svårt säga.
När han är lite seg blir han inte direkt piggare av segt underlag märkte jag näst senast. Skulle väl säga att det varken missgynnar eller gynnar honom.
Lindvallen:
En del hästar har hårdare hovar än andra, samt snabbare tillväxt, men det skiljer även från tränare till tränare precis som du säger.
Man kan spara hov och då i princip aldrig verka ner den. Då kan man köra barfota för det mesta.
Nackdelen med det är att vinklarna blir felaktiga och det sliter mer på leder och senor. Ganska hemskt att se, dålig djurhållning och inte bra för hästen. Men det har de flesta förstått och hovarna ser i regel bättre ut idag än för några år sedan.
Jag vill att hästarna ska ha korrekta vinklar och lägger väldigt mkt tid, tanke och energi på skoning. En del tränare slår bara på skor alternativt låter skötaren göra det. Väldigt olika hur man ser på det, precis som med det mesta, andra lägger mycket energi på sånt som inte är viktigt för mig, olika religioner.
Usain har gått väldigt mycket barfota, nu två veckor på raken, och det var sådant material som sliter mycket hov. Så när jag tittade på hovarna efter loppet tyckte jag att risken för att han skulle få ont i fötterna i nästa lopp var stor, och då avstår jag eftersom han presterar sämre då, men framförallt utsätter jag honom inte för det, även om vinstchansen skulle vara större.
En anledning till att skillnaden på barfota och skor är så stor i Sverige jämfört med USA tror iaf jag är att de är mkt noggrannare med skoning där. Jag har märkt att det är mycket mindre skillnad på mina hästar nu än för några år sedan, vilket jag tror beror mycket på att jag var sämre på att sko då. Det är en aspekt som gör det så roligt med det här jobbet. Att bara slå på skor är ett skitgöra, men när man utvecklas och lär sig blir det väldigt intressant och något man kan förbättra hästarna med. Få bort rörelsestörningar och t.o.m. hältor med.
|