Ämne: V5 Jägers
Visa ett inlägg
Gammal 2015-12-01, 15:27   #4
Fidus

Fiduss avatar

Reg.datum: okt 2015
Sharp$: 1697
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Emeffeff Visa inlägg

Per Nordström säger det egentligen bäst:
- Helt jäkla vansinnigt att dem tar bort det ansvaret från oss tränare, man förflyttar bara problemet från hovarna längre upp på hästens ben. Jag tycker att det skulle vara upp till var och en och om man missköter sig vore det bättre med rejäla böter. Jag kommer från Boden och vet hur det ser ut där uppe, det slår helt fel och vi i Skåne borde inte straffas. I norrland hyvlar man bort isen i mitten av april, men får köra barfota från mars...
- Dessutom plockar man bort moroten för de bästa bankillarna och barfotaförbudet kan mycket väl sänka nivån på vårt underlag, jag tror att det finns en risk för ett allmänt sämre underlag.
- ATG-nissarna har varit oroliga över att spelarna inte vetat om det går att köra barfota eller inte, men istället får man nu hästar som floppar med skor och spelarna kommer att vara lika vilseledda som tidigare. Lika många som har gått bättre utan skor kommer att gå sämre med skor. Som exempel kan jag ta min egen Sevilla. Han går högt med armbågarna och med anledning av barfotaförbudet kommer jag inte att starta honom mer i år.
Intressant att alla hästar med sådant steg får finna sig i att "förbudsvila" 3 månader varje tävlingsår!

Ett annan tränare uttrycker sig:

Axel Jacobsen är intresserad av ledningen med raske 5 Solon (V5-1) - men inte till vilket pris som helst.
- Jag får testa en bit och man ser säkert ganska snabbt om vi kommer förbi dem invändiga hästarna. Men det får absolut inte kosta för mycket i inledningen och med bara nio hästar till start kan det lösa sig även om jag inte laddar. Dessutom är jag aningen tveksam till hur han fungerar med skor, det har ju funnits en anledning till att jag kört honom barfota fram, säger Axel Jacobsen.

När vi nu går in i en period med ett tveksamt beslut att ta hänsyn till, så känns det svårt att veta om ens hälften av startfälten kommer att agera i paritet med normalt.

Mitt skrälldrag i omgången återfinns i V5:2. Det gäller nr 10 Vincero Silvio. Hästen har haft toppform en längre tid och presterat bra mest hela tiden i Svendsens regi. Jag hade laddat tungt på flera spelformer senast på Skive, men tyvärr blev det inte någon lucka efter invändig körning. Jag anade krafter kvar då och måste testa ikväll igen. VS åkte dit mot en smygkörd Triton Nergård, men höll undan för Quintessense, på Billund efter en stark insats. Annat motstånd här?
Nr 3 Forastero känns alltid kapabel nog för att skrälla i nuvarande klass. Det går dock inte att börja köra på hästen när ledaren redan är i mål. så som senast. Två hästar jag hoppas körs mer offensivt ikväll, så tror jag mig ha möjlighet att få in en mindre streckad häst som utgång.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
elwiz (+5)
Fidus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat