Ämne: V5 Jägers
Visa ett inlägg
Gammal 2015-12-01, 20:39   #14
Emeffeff

Emeffeffs avatar

Reg.datum: okt 2014
Sharp$: 2156

Emeffeff
Stats: 36 - 38 - 4
ROI: 107.76%
Vinstprocent: 48.65%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AndyMart Visa inlägg
Och sen tycker jag barfotaförbudet är lysande. Nordström kan stoppa upp sin tes nånstans, innan han ska gnälla är det kanske dags att se till att få bort blodspåren på banorna efter dårarna som kör sönder hästarnas hovar.

Hur ska man kunna ge tränarkåren allt ansvar när de uppenbarligen inte vet vad det är? Konstant får vi information om hovar som blöder.

Sen var man ska dra gränsen, ja, för mig är det givet att ta hela landet. Man kan väl inte bortse från Skåne bara för att här inte är lika kallt som i Norr? Som att vinterdäck skulle vara tvunget att ha ovanför Skåne men inte här bara för att här är varmare?

Även sugen på att se vem som kan träna häst och vem som kan rycka skor..
Din logik är omöjlig att förstå. Grunden till beslutet är att banorna är för dåliga för att köra barfota på. Annars hade man lika gärna kunnat haft förbud året om. Hur kan det då vara rimligt med ett totalförbud över hela landet? Det är närmare till Vincennes från Jägersro än vad det är till Sveriges nordligaste banor. Skillnaderna i klimatet är extremt stora. Hur man på allvar kan hänvisa till djurskyddet när man låter hästar tävla barfota på usla banförhållanden i mars men sätter totalförbud på bra banförhållanden i februari övergår mitt förstånd.

Dessutom finns det synpunkter på förbudet utifrån hur det påverkar hästskyddet negativt. Jag är ingen veterinär men har läst aktiva som påpekar att hästar också kan ta skada av belastning på hovarna. Hur mycket sämre banorna blir nu när det ändå inte går att köra barfota är ytterligare en faktor att ta hänsyn till. Sånt påverkar också hästarna.

Jag är ingen expert när det gäller det fysiologiska men jag vet hur banförhållandena ser ut i olika delar av landet olika delar av året. När man likställer Jägersros banförutsättningar med Bodens så framstår man som totalt oseriösa. Jag hade kunnat köpa ett generellt barfotaförbud året om ifall det funnits belägg för det, men det här är fan bara sjukt.

Emeffeff är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat