Några rader om dagens omgång:
1. Roligt och spekulativt lopp. Där det mesta talar för att Careful kommer förbi Diggers Elias från start och då är favoriten utlämnad åt turen och mycket kan hända. Kommer inte OPQC bort från start så borde den vara med på fotot om den är som på slutet, står verkligen på tur för en seger. Sen är det ju tjänstefel att utelämna Örjan i nuvarande form, denna gången har han t.om en av de bättre hästarna i loppet. Vivo sitter troligen i tät efter 200 meter och då kanske man inte kan räkna bort den trots att den tävlat bäst på jägers. Men lika mkt tjänstefel som det är att glömma Örjan är det väl att endast strecka dom 4 som är spelade. Så antingen chansar jag på att låsa 1,9,11 alt att jag streckar dom 4 och tar med 2-3 riktiga skrällar också i form av 2,3 &5. Jag är tämligen övertygad om att 2 Vacqueyras har loppets i särklass bästa kapacitet i grund och botten, men har ju tidigare inte funkat alls i volten, men samtidigt kan man ju tycka att det är konstigt att Åhlund tar ut honom om han inte tror att det ska fungera!
2. Här kommer jag spika favoriten på något av systemen iaf. Rapide känns som loppets klart bästa häst och är riktigt härdad. Han har varit ute i stentuffa gäng och gjort det riktigt bra. Kanske är som allra bäst barfota. men samtidigt är han ute på sin bästa distans och går ner i klass. Att han står med 40 tillägg tror jag inte behöver vara avgörande över den dryga distansen. På garderingsbongarna åker definitivt Örjan med som kommer från formstall och med en bra häst.
3. Här hänger allt på starten som jag ser det.. Spets står väl uteslutande mellan Food Money och Nothing. Kan Food Money svara ut utan att det kostar för mkt och han håller sig någorlunda lugn och är lika bra som senast så vinner han ju. Men samtidigt är upploppet betydligt längre denna gången och hade det varit dessa meter längre senast så hade han inte stått hela vägen hem. Så jag kommer nöja mig med utgångshäst känns det som nu. Och jag säger det igen, ett riktigt roligt och sunt motbud är Örjan igen. Med samma motivering som i föregående lopp. Han har har en bra häst som suttit fast med rubbet i 2 raka starter, loppet för det vann han och han kommer från ett formstall med formkusk! Mkt intressant och 2,75 fast platsodds på bet365 lockar enormt! På ngn bong kommer jag ha alla hästar utom 4,11,12 då jag inte anser att ngn av dom andra är chanslös om FoodMoney inte står hela vägen.
4. Här kommer jag spika Berghs på ngt av systemen, kanske rent av på huvudsystemet. Han har har springspår och och bra offensiv kusk. Kommer köras offensivt och kanske mot ledningen i ett tidigt skede. Värsta motbuden 8 & 14 står med spår 4 i volten och bakspår på tillägg. Dessutom satt han fast senast vilket kanske har gjort honom gott! Roly Poly som är mkt spelad tror jag inte alls på. Enda felet är att Takter kör och är säkert lika dåligt påläst som vanligt och svarar väl troligen Bergh pga av det. Hade ngn annan än Takter/Kontio eller Eriksson kört RolyPoly hade Bergs vart en bergspik
5. Låter som dom flesta är inne på dagens största favorit här. Men 66% när det inte är garanti på spets och Goop låter lite osäker över distansen samt att det finns många roliga/bra motbud känns överspelat tycker jag. 2,3,5,7,10 &11 åker med på något system iaf. Där andrahandaren Barkevious Mingo åker med på alla system!
6. Öppet och spelvänligt lopp. Min klara förstahäst är 9 Mellby Ciceron som är riktigt bra i grund och botten. Hade han haft bra startryggar så hade det varit en given spik. Men nu får han rygga Goop från innern om han vill ha en snabbstart med då riskerar han ju att bli fast och ryggar han max not sand kommer han troligen hamna bland dom sista. Men jag tror han vinner ändå om det blir lite körning med tanke på det långa upploppet. Och jag tror verkligen det blir körning här så många verkar sugna, inte minst snabbe Like Lightning. I övrigt passas bägges Berghs hästar här där Örjan sitter upp bakom Digital Archive!
7. Omgångens roligaste drag tycker jag är Georgie Mae! 4,5 på plats lirade jag till på Unibet (sjunkit lite nu tror jag) vilket känns galet bra. Om man kollar alla speltjänster så rankar dom ner Georgie Mae långt ner i sina ranker.. Jag fattar inget ang det.. Visst spår 12 och korta häcken. men alla som har sett henne på slutet måste ju älska intrycket!?!? Funkar bevisligen ruskigt bra med skor och är i detta loppet kommer det gasas från start då många är ruskigt snabba. 4-5% är ett fynd! Hade gärna sätt en annan kusk på henne men han har lyckats vinna med henne i 2 raka nu iaf... Kommer chansspika på ngt... Där jag garderar är 1 & 6 givna såklart och även skrällen 7 Pebbe simoni känns spännande!
lycka till