Visa ett inlägg
Gammal 2016-02-13, 11:30   #74
hugotheboss

hugothebosss avatar

Reg.datum: maj 2014
Sharp$: 667
Standard

På temat antingen eller..

Thomas Jezek selar ut sin ögonsten i gulddivisionens final.

- 7 Food Money (V75-3) passade inte banan för senast och det blev helt fel. Han trivs inte med att gå med brodd fram heller. Jag pratade med Jennifer efter loppet och hon sade att det var bland det värsta hon hade kört på. Hästen blev muskeltrött och gillar snabba och hårda banor bättre. Vid segern på Romme tävlade han helt utan brodd fram, vilket helt klart är mycket bättre för honom. Förhoppningen är att vi ska kunna köra med sommarskor den här gången, det är tanken i alla fall. Det är jäkligt svår med spår sju och det hade varit mycket bättre med nio eller tio istället. Jag hade helst sett att han kunde få ett rygglopp för att han ska hålla sig lugnare. Hästen drar iväg själv och kusken behöver aldrig köra på honom för att han ska öppna snabbt. Det går dock att backa ned honom om man vill och det är väl egentligen tanken nu, även om Jennifer kommer märka hur det känns när bilen rullar. Ett, tu, tre kanske han sitter i ledningen, haha - det vet man inte. Jennifer får känna efter och se vad som händer i starten. Hästen kommer få en paus efter det här loppet och sedan ska vi ladda mot våren. Det finns ingen anledning att spara på krutet så sett, men samtidigt vill man inte tömma honom alldeles för mycket heller. Tanken är att han ska komma tillbaka i april någon gång. Jag var in och vässade honom på Fornaboda under torsdagen och lät honom gå i 11-tempo sista 300 metrarna, vilket kändes bra. Jag brukar vässa honom på det här sättet innan loppen så det är inget nytt. Formmässigt tror jag att han är lika bra som vid vinsten på Romme, det känns ingen skillnad så. Han är helt klart vassare barfota bak, men det är ju som det är nu och han har ju visat att han går bra med skor också. Det blir jänkarvagn och trekvartsstängt huvudlag, precis som vanligt.