Citat:
Ursprungligen postat av incitatus
Efter tisdagens omstart sa "Ludde"
Hjulet krakelerade
hur kan ett sådant hjul vara OK att använda?
tänk om det hänt i 1a kurvan . på innerspår med hela fältet kring sig.
Vad jag såg hände absolut ingenting som skulle motivera ett hjulhaveri, krakelera för mig är "sprickor i massor" på väg gå haverera
Ett vanligt ekerhjul som på cykel är otroligt starkt om
. komplett antal ekrar
- att det är korrekt ekerspänning
- inte skevt eller sprickor u fälgen , spec kring ekerfästet
Ganska lätta saker kolla,
Men dessa nya "spacade" sulkyhjulm hur kollar man dom, luddes kollapsade tydligen i en helt normal bilstart, klarade inte ens att köra rakt fram med "lättviktskusk" .
Är de en säkerhetsrisk det som hände på jägers skall ju inte hända
|
"Krakelerade" kan betyda lite av varje, man kan inte utgå från att alla använder ordet korrekt. Det betyder dock inte att den utveckling som pågår av sulkys är helt problemfri. Materialen som används testas inte alltid i stark kyla, med påverkan av salt, med extrema tyngder eller belastningar från flera håll samtidigt. Ekrar används inte längre, utan numera är det en plastskiva i ett kompositmaterial mellan navet och fälgen. Allt är så tunt och lätt som möjligt.
Jag vill ha en regeländring, där materialfel inte är en giltig orsak att avbryta en start som påbörjats. Det betyder att när bilen satts i rörelse, eller när ordet "klart" i voltstart getts, så kan man inte längre påpeka materialfel. Då får man göra som om det hänt i loppet, ta upp och utgå. Och jag vet att man kan "störa" någon och få omstart p.g.a. det, men då blir det i alla fall böter och eventuell avstängning.