Citat:
Ursprungligen postat av Emeffeff
Ja, det var sannerligen inga färgglada startlistor. V5:an är ändå av nästan acceptabel kvalité men de sex loppen som leder upp till den spelformen är sanslöst dåliga. Skulle verkligen vilja höra motiveringen till att man kör elva lopp på lunchen när det är breddtrav. Räknade ut att man delar ut över 320 000 kr i de elva loppen. Startande är drygt 120 hästar varav 2 st (!) har vunnit lopp hittills i år. Hur i allsin dar kan detta vara motiverat? Jag är ingen expert på travpolitiken, men fattar ingenting här.
Kan någon dessutom förklara för mig varför vissa lopp har prisskalor som inkluderar alla startande? Jag antar att breda prisskalor är en av grundvalarna i breddtrav men känns poänglöst när ett lopp till exempel har åtta startande där den sämst placerade hästen får en femtedel så mycket i prissumma som vinnaren. Det är ju i princip gratis pengar (2000 kr - startavgift) för den som har en travhäst som gjort ett godkänt kval och kan ta sig runt banan.
|
Om det vore gratis att hålla sig med en travhäst som gjort ett godkänt kval och kan ta sig runt. Och ha all utrustning och ta med allt detta till banan och tillbaka och betala någon som kör. Ja då skulle din enkla uträkning stämma ganska bra.