Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
Du är inte ute och cyklar alls. För alla aktiva finns idag en beräkning där man måste ställa intäktsmöjligheter mot kostnader.
Jag vill dessutom tala lite om arbetstidslagen.
Den talar om att man bör ha 11 timmars sammanhängande vila varje dygn, och att arbete mellan midnatt och 05:00 skall undvikas i möjligaste mån. Man skall ha 36 timmars sammanhängande veckovila som i möjligaste mån förläggs till veckoslut.
Det är ganska många inom travet vars arbetssituation är sådan att man inte alls kommer i närheten av det här. Det borde också dras fram i ljuset. Jag är övertygad om att vi snabbt närmar oss en punkt där trav är ett skällsord på arbetsmarknaden. Där ingen som har en chans att få något annat vill jobba, för att det är för dåliga villkor.
|
Ja jag har en närstående som jobbar som hästskötare, normalt arbete för henne ser ut ungefär så här:
mån-fre 04:30-17:00 med 30-45m lunch och med tur hinns 15m rast med.
var 4e vecka jobbas även helgen dvs 5-6h lör och sön vilket då gör att hon jobbar 7+5 dagar utan ledighet. Sen tillkommer ju alltid en del resor till travbanor när det är startdags för passhästarna.
Man måste nog älska hästar och hästsport rätt mycket för att stå ut med det. Frågan är när det kommer ta slut på dessa "tokstollar".