Visa ett inlägg
Gammal 2016-05-25, 11:40   #131
magicalrat

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 535
Standard

Kan ju mycket väl bli så att Nuncio tar över i försöket. Min tidigare åsikt handlade mer om hur Nuncio förmodligen får dödens in en final.

Samtidigt har jag bara sett Nuncio hyfsat startsnabb i senaste starten (jag har inte sett alla hans lopp heller). Örjan lär ju knappast peppa upp honom i onödan i sin första uppsittning? Således hoppas jag att förmodade spetshästen som Tillman kör vågar svara i försöket, men jag är inte säker.

Finns en uppenbar möjlighet/risk - beroende på hur man ser det - att Nuncio sitter i tredje ut i försöket efter 500 meter och sedan ska fram till dödens när fältet går i ca 09-10 fart mellan 500m-1000 meter. Vågar Örjan då också riskera att offra ännu mer kraft vid ett eventuellt svar från Tillman? Eller väljer Örjan "lugn" dödens och litar på att slår av RF sista biten, eller åtminstone är tvåa och inte släpper någon förbi sig bakifrån?

Örjan kör sällan bort en häst, och min tanke är att han mycket väl är nöjd med dödens. Sen vad som händer och sker i en eventuell final är en annan sak, men där finns ju fler ivriga kuskar som säkerligen inte är fullt benägna att släppa spets. För jag tvivlar på att t.ex. Åke Svanstedt släpper spets med Resolve. Och vill Tillman sitta fast ett år till i en Elitloppsfinal? Och hur tänker den som kör Propulsion i en eventuell final? Och är det ledigt i dödens i en final för Nuncio?

Jag är som jag tidigare skrivet helt med på att Nuncio ska vara favorit i Elitloppet, men jag gissar att han måste göra sitt bästa lopp någonsin för att vinna. Min åsikt är att han oavsett om han vinner ett försök eller inte kommer få ett tufft lopp i en final. Sen om han vinner låter jag vara oskrivet. Jag är absolut inte säker trots att det är en fruktansvärt bra häst. Jag kommer i alla fall försöka fälla honom med ett förtidsspel på någon annan.

Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
the_mirage (+1)
magicalrat är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat