Citat:
Ursprungligen postat av Lobo
Om du har 100 units och spelar 1 units/spel och vinner eller förlorar 1 units/spel var gång. Om du då använder dig av en faktor på 1,5 vilket då betyder att du ska höja din unit vid 150 (1,5 unit) och även sänka den vid 50 (faktor blir då 0,5 vid minskning och du skulle då fortsättningsvis spela 0,5 unit). Då har du antingen ökat eller sänkt din kassa med 50 %. Det lite roliga är då att du antingen har dubbelt så lite än vad du hade när du började men du har inte dubbelt så mycket.
Om du i stället har 100 units och en faktor på 2 så har du antingen dubblat kassan eller gått bankrutt.  om du nu bestämmer dig för att göra på detta sätt vilket knappast är att rekommendera.
Jag spelar 1 unit/spel och när jag har dubblat kassan kör jag 2 unit/spel och nästa nivå blir då 4,8,16 o.s.v. och skulle jag då tappa hälften återgår jag då till nämnda unit. Så man kan säga att jag har faktor 2 vid vinst och 0,5 vid förlust.
Det absolut vikigaste är att du har stora steg mellan nivåerna.
|
Varför stora steg mellan nivåerna? Vet flera bara i år som jag pratar med/följer som brutalhöjt sina insatser via ett steg och i princip förstört ett par års bra siffror på ett par månader.
Höj sakta men säkert är mitt råd, vi lever inte i en varians- eller riskfri värld.